Partnerzy portalu
Pandemia nie zatrzymała rozwoju rynku roślinnych produktów Pandemia nie zahamowała rozwoju rynku roślinnych produktów/ fot. shutterstock

Pandemia nie zatrzymała rozwoju rynku roślinnych produktów

Autor: www.horecatrends.pl Data: 06 października 2020 11:33

Jak pandemia wpłynęła na rynek roślinnej żywności? Jak w tym czasie zmieniły się zachowania konsumenckie, czy ta sytuacja pokazała jakieś nowe tendencje? Jak wygląda kwestia podejścia sektora HoReCa do produktów roślinnych, czy to nadal nisza niż coraz bardziej wyraźny trend? - mówi serwisowi www.horecatrends.pl Sabina Sosin, Head of People and Development, RoślinnieJemy.

- Wszystko wskazuje na to, że wybuch pandemii nie zahamował dynamicznego rozwoju dostępności roślinnych produktów na polskim rynku. W okresie od sierpnia 2019 do lipca 2020 13% debiutów na sklepowych półkach oznaczonych było jako roślinne lub wegańskie, co jest znaczącym wzrostem w porównaniu z okresem poprzedzającym, w którym kategoria ta stanowiła jedynie 6% wszystkich nowości w sprzedaży (Mintel). Jednocześnie intensywna dyskusja wokół COVID-19 sprawiła, że 20% Polaków zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną (Lightspeed/Mintel), 25,4% ograniczyło spożycie mięsa, a aż 31,6% konsumentów częściej decydowało się na zakup roślinnych alternatyw mięsa (Market Research World dla Upfield) - wylicza Sabina Sosin.

Jej zdaniem w dużej mierze te wzrostowe tendencje powodowane są coraz częściej pojawiającymi się w mediach informacjami na temat roli diety roślinnej w budowaniu naturalnej odporności organizmu, a także rosnącą świadomością wpływu żywności pochodzenia zwierzęcego na środowisko. Roślinnym mięsem interesują się też globalne marki takie jak Nestle, debiutujący w ostatnich miesiącach w Polsce z marką Garden Gourmet w restauracjach Meet and Fit i 7th Street Bar & Grill, czy Unilever, którego produktów The Vegetarian Butcher spróbujemy m.in. w sieci Veggie’s.

- Zmuszeni do pozostania w domu Polacy znacznie częściej zamawiali również jedzenie na wynos, a lokale oferujące roślinne pozycje nie straciły na popularności - według danych Pyszne.pl dieta bezmięsna utrzymuje się 4. pozycji, jeżeli chodzi o megatrendy żywieniowe. Dobrym przykładem potwierdzającym stabilność roślinnego trendu jest sieć roślinnych burgerowni Krowarzywa, której aż 30% sprzedaży stanowią dostawy, i która w sierpniu tego roku otworzyła kolejne lokale, tym razem w systemie dark kitchens oferującym menu w 100% na dowóz - przytacza ekspertka.

Rezygnacja czy ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie oraz idąca za tym coraz większa dostępność roślinnych produktów i dań na rynku to już zdecydowanie nie nisza, ale jeszcze w dalszym ciągu nie całkowity mainstream.

- Wciąż dostrzegamy możliwość poprawy w stosunku do krajów zachodnich, gdzie produktów roślinnych na rynku przybywa w znacznie szybszym tempie, a producenci i restauratorzy aktywniej reagują na zmieniające się potrzeby konsumentów - dodaje Sabina Sosin, Head of People and Development, RoślinnieJemy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz