Partnerzy portalu
Polacy szykują się na wielkie grillowanie Polacy nie odpuszczą grilla w majówkę/ fot.shutterstock

Polacy szykują się na wielkie grillowanie

Niemal 75% Polaków chce grillować w trakcie majówki. Zdecydowana większość zamierza w ten sposób spędzić czas we własnym ogrodzie lub na działce. W czołówce listy zakupów znajdą się takie produkty, jako mięso, kiełbasa, pieczywo, ketchup i warzywa, a także piwo. Średnio rodacy planują wydać między 50 a 150 złotych.

Autor: MondayNews Data: 24 kwietnia 2020 11:27

Analitycy z aplikacji BLIX sprawdzili, jakie Polacy mają plany na zbliżającą się majówkę. Na pytanie wielokrotnego wyboru 74,8% ankietowanych odpowiedziało, że będzie grillować. Z kolei 64,3% zamierza spędzić czas z rodziną, a 21,3%  chce wspólnie gotować. Natomiast 13,8% zostanie w domu i postawi na oglądanie telewizji, zaś 11% planuje grać w gry planszowe i komputerowe.

– Szturmowanie sklepów to może zbyt mocne stwierdzenie, ale Polacy na pewno w tym roku będą grillować ostrożnie, tj. raczej z najbliższymi. Oznacza to również kupowanie odpowiednich produktów. Sieci handlowe zaczęły w poświątecznym tygodniu szeroko komunikować promocje na grilla i majówkę. Bez wątpienia wpłynie to na decyzje zakupowe konsumentów – komentuje Marcin Lenkiewicz z aplikacji mobilnej BLIX.

Kolejne pytanie, również wielokrotnego wyboru, dotyczyło miejsca grillowania. 69,3% ankietowanych wskazało własny ogród, a 33% – działkę. Z kolei 15,1% wybrało dom, czyli np. grill elektryczny w kuchni. Jak stwierdza Marcin Lenkiewicz, Polacy potrzebują relaksu, odprężenia od stresującej pandemii. Ekspert dodaje, że grillowanie to bardzo efektywna forma odpoczynku na świeżym powietrzu. Majówka odbędzie się więc w ogrodach i na działkach, gdzie w bezpiecznych warunkach można spędzić czas z domownikami. A do wyjścia zachęcać będzie m.in. coraz lepsza pogoda.

– Nie ma się co dziwić, że ludzie czują się u siebie najbezpieczniej. To sprawia, że wykonują pewne czynności rytualnie. A na naszych oczach ukształtował się automatyzm w stosunku do zjawiska długiego weekendu oraz grillowania. I on zawsze będzie robiony tak samo, chyba że zabraknie mięsa i piwa. Ewentualnie wejdzie w życie zakaz palenia grilla w ogrodzie. Wtedy ludzie pod groźbą kary tego nie zrobią – mówi dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

W pytaniu dotyczącym planowanych zakupów na grilla również można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź. 90,7% respondentów zamierza nabyć mięso, a 79,8% – kiełbasę. Dalej na liście znalazły się takie produkty, jak pieczywo – 66,2%, ketchup – 64,7% oraz warzywa – 63,2%. Natomiast szóste miejsce należy do piwa – 61,2%. Jak stwierdza ekspert aplikacji BLIX, wybory Polaków są dość przewidywalne i nie różnią się od tych z lat poprzednich. Dwie najwyższe pozycje zajęły produkty, które najbardziej kojarzą się z takim spędzaniem czasu.

– Z grillowaniem łączy się określone menu. Bez względu na to, czy jest pandemia, czy jej nie ma, to schemat się powtarza, tak jak w pewien określony sposób spędza się Wielkanoc czy Boże Narodzenie. Jest to więc swego rodzaju instytucja kulturowa, ale też kulinarna, z określonymi potrawami i trunkami. Ten zestaw zakupowy nie jest dla mnie zaskoczeniem. Dziwię się, że piwo otrzymało tylko ponad 61% wskazań – analizuje dr Faliński. 

Jeżeli chodzi o wydatki, sprawa wygląda następująco. 38,5% respondentów zamierza przeznaczyć na tegoroczną majówkę 51-100 zł. Z kolei 29,9% wskazało odpowiedź 101-150 zł, a 16,9% – 151-200 zł. Ponadto z badania wynika, że 91,6% Polaków planuje zrobić zakupy na grilla w sklepach stacjonarnych. Według Tomasza Jabłońskiego z aplikacji BLIX, wydatki na poziomie 100-150 zł na majówkę można uznać za rozsądne. Polacy zazwyczaj nie przygotowują na grilla wystawnych kolacji, takich jak podczas świąt. Ekspert zaznacza, że artykuły pierwszego wyboru nie są kategoriami szczególnie popularnymi online. Stąd większość wybierze się do placówek stacjonarnych.

– Każdy grilluje na tyle, na ile go stać. Przypuszczam, że w ubiegłym roku takie wydatki były wyższe, bo sytuacja wyglądała inaczej. W tej chwili dostęp do różnych produktów jest ograniczony, więc to najprawdopodobniej też wpływa na plany zakupowe. Do tego dochodzą uwarunkowania majątkowe. Część osób straciło pracę, więc redukcja wydatków jest naturalna – dodaje prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.