Z badania przeprowadzonego w listopadzie 2021 r. na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka wynika, że niewiele wiemy o narodowym trunku i mamy trudności w odróżnieniu na półce sklepowej Polskiej Wódki od wódki z Polski.
Tak, jak Szkoci szczycą się Whisky, Węgrzy Tokajem, czy Francuzi Cognac’kiem - Polacy mogą być dumni ze swojego narodowego trunku: Polskiej Wódki. Chronione Oznaczenie Geograficzne włącza ją do grona europejskich alkoholi najwyższej jakości. Polska Wódka doczekała się także swojej definicji, która precyzyjnie określa i opisuje jej skład oraz poszczególne etapy procesu produkcji. Podobnie jak inne narodowe alkohole, Polska Wódka ma swoje muzeum znajdujące się na warszawskiej Pradze w Centrum Praskim Koneser - czytamy w informacji prasowej.
Wódka jest ważnym dla Polski produktem eksportowym. Wartość jej eksportu w 2021 r. wyniosła prawie 482 mln PLN(wstępne dane z bazy GUS), zaś udział wódek czystych w eksporcie polskich napojów spirytusowych to ok. 75,%.
Według ankietowanych, za granicą słyniemy właśnie z Polskiej Wódki, zaraz po Janie Pawle II (57,8%) i Robercie Lewandowskim (45,7%), a odwiedzając znajomych poza granicami Polski, jako prezent bierzemy butelkę tego trunku - tak deklaruje aż 43,1% ankietowanych. Podobnie, bo 43,8% poczęstuje zagranicznych gości tym alkoholem, serwując go w towarzystwie pierogów (45%) i kiełbasy (44,5%).
- W ubiegłym roku Polska Wódka odniosła duży sukces na arenie międzynarodowej, bowiem została włączona do grona pierwszych 100 europejskich Chronionych Oznaczeń Geograficznych na terenie Chin. Można śmiało powiedzieć, że pozycja Polskiej Wódki umacnia się, brakuje jednak edukacji w naszym kraju i świadomości, że to trunek szlachetny
i wart docenienia z uwagi na jego wspaniałą jakość i ponad 500-letnią tradycję produkcji - mówi Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.
O tym, że istnieje definicja Polskiej Wódki wie 43,8% badanych, ale zna ją tylko 12,3% Polaków. Zaledwie 21,7% ankietowanych wskazało Polską Wódkę jako produkt Chroniony Oznaczeniem Geograficznym. Wśród rodzimych produktów z Chronionym Oznaczeniem Geograficznym ankietowani wskazywali na oscypki, rogale świętomarcińskie czy obwarzanki krakowskie. Jednak w przypadku alkoholi zagranicznych z ChOG aż 48,4% wskazało Szkocką Whisky (Scotch Whisky), 38% -Irlandzką Whiskey (IrishWhiskey) i 35,8% - Tequilę. Oznacza to, że lepiej znamy trunki zagraniczne niż Polską Wódkę.
Pochodzące z polskich pól surowce, z których produkowana jest Polska Wódka mają decydujący wpływ na smak tego alkoholu. Wie o tym aż 80,6% badanych! Natomiast 71,5% stwierdza, że wódka różni się smakiem w zależności od tego, czy produkowana jest z pszenicy, żyta czy ziemniaków. Ta świadomość rośnie. Jeszcze niedawno wiele osób uważało, że wódka nie ma żadnego smaku.
- Historia, tradycje i jakość produktu są niezwykle ważne dla kulinarnej rekonstrukcji historycznej, są też koniecznym elementem rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce. Chronione Oznaczenia Geograficzne, takie jak Polska Wódka, mogą być doskonałą wizytówką naszego kraju. Nie możemy sobie pozwolić na niezauważanie ich potencjału. Każdy z produktów z Chronionym Oznaczeniem Geograficznym to gwarancja jakości i wiedzy dotyczącej produkcji i receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Szanujmy to i odpowiednio wykorzystajmy – podsumowuje Bogdan Gałązka, specjalista z zakresu rekonstrukcji historycznej, marketingu kultury, organizacji inicjatyw związanych z promocją turystyki.
Polska Wódka musi być ona wytworzona z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, jęczmień, owies, pszenica, pszenżyto) lub ziemniaków, a wszystkie etapy produkcji muszą odbywać się na terenie Polski. Warto wiedzieć, że tym, co wyróżnia Polską Wódkę na tle innych tego typu trunków jest droga od surowca z pola upraw do alkoholu dostępnego na sklepowych półkach. Proces produkcji przebiega: w gorzelni, zakładzie rektyfikacji oraz zakładzie produkcyjnym, dzięki czemu nad jakością i smakiem Polskiej Wódki czuwa również człowiek, doświadczony gorzelnik.
Jak odróżnić na sklepowej półce Polską Wódkę, Chronione Oznaczenie Geograficzne od innych wódek? Zgodnie z określonymi kryteriami Polską Wódką jest jedynie produkt z obowiązkowym oznaczeniem Polska Wódka/PolishVodka na butelce. Dodatkowo mogą być umieszczone na niej napis ''Chronione Oznaczenie Geograficzne'' lub skrót ChOG oraz znak Stowarzyszenia Polska Wódka przygotowany dla uczestników programu oraz unijne logo Chronionego Oznaczenia Geograficznego.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.