Partnerzy portalu
Ponad połowa ma problem z nadmiarem kilogramów fot. unsplash

Ponad połowa ma problem z nadmiarem kilogramów

Chęć zmiany nawyków żywieniowych przegrywa z szybkim tempem codziennego życia. Polacy stawiają zdecydowanie na gotowe dania, łatwe do przyrządzenia także w pracy. Eksperci przekonują jednak, że nawet prowadząc aktywny tryb życia, można się zdrowo odżywiać. Wymaga to dobrego planowania posiłków i zwracania uwagi na jakość gotowych dań.

Autor: Newseria Data: 13 sierpnia 2019 09:36

Już ponad połowa Polaków ma problem z nadmiarem kilogramów. Jak pokazują badania przeprowadzone na potrzeby kampanii edukacyjnej „Otyłość kontra zdrowie”, nadwaga dotyczy 68 proc. polskich mężczyzn i 53 proc. kobiet. Otyłych jest natomiast ponad 25 proc. Polaków. Zdaniem ekspertów winę za ten stan rzeczy ponosi przede wszystkim niehigieniczny tryb życia, a więc niedostatek snu, brak aktywności fizycznej, przewlekły stres i nieodpowiednia dieta. Choć Polacy odznaczają się coraz większą świadomością dotyczącą zdrowego odżywiania, teoria najczęściej przegrywa z codziennością i szybkim tempem życia, w którym nie ma czasu na przygotowywanie zbilansowanych posiłków. Polacy stawiają więc na potrawy proste i szybkie do przyrządzenia.

– Najczęściej wybieramy proste rozwiązania, kusimy się na to, co daje rynek, czyli proste kanapki od Pana Kanapki. One najczęściej są z białego pieczywa, jest tam bardzo niewielka ilość warzyw, a przecież warzywa i owoce powinniśmy spożywać właściwie w każdym posiłku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk z Dietosfera.

Aby zdrowo się odżywiać, należy zwracać uwagę zarówno na to, co się je, jak i kiedy. Eksperci zalecają spożywanie co najmniej trzech posiłków w ciągu dnia, najlepiej o stałych porach. Nie należy wychodzić z domu bez śniadania, w skład którego wchodzić powinny podstawowe składniki odżywcze: białko, tłuszcze i węglowodany złożone. Tak skomponowany pierwszy posiłek dostarczy organizmowi energię i zapewni niezbędną w pracy koncentrację. Do biura warto zabrać dwie mniejsze przekąski i większy posiłek lunchowy – jeśli obiad planujemy zjeść już w domu, na lunch możemy ograniczyć się do sałatki na zimo.

– Natomiast warto zwrócić uwagę, żeby ta sałatka nie była tylko i wyłącznie z warzyw czy owoców, ale żeby był tam dodatek węglowodanów złożonych, np. kasza gryczana, która jest świetnym i bogatym źródłem magnezu, wspierającego pracę i koncentrację naszego mózgu – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska.

Po dodaniu sosu i pestek z dyni lub słonecznika, również zawierających składniki stymulujące pracę mózgu, sałatka stanie się posiłkiem zarówno wartościowym, jak i smacznym. Wbrew pozorom zachowanie zdrowej diety w pracy nie wymaga wysiłku, o ile dobrze rozplanuje się przygotowanie posiłków. Kaszę do sałatek można ugotować w większej ilości, tak by starczyło jej na kilka dni, dzięki temu zmieniając dodatki w postaci warzyw i sosów, można szybko przygotować ciekawe potrawy.

– To jest bolączka naszych czasów, że zawsze spalamy się na pracy i innych obowiązkach wokół, natomiast o sobie myślimy na samym końcu. A to jest jednak podstawa racjonalnego i dobrego żywienia – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska.

W wyjątkowych sytuacjach można skorzystać z gotowych dań, o ile nie będzie to żywność typu fast food. Na rynku dostępne są takie produkty jak sałatki, risotta i kaszotta przeznaczone do odgrzania w mikrofalówce, o ograniczonej ilości konserwantów, barwników i dodatków w postaci cukru lub soli. Niektóre z tych dań można samodzielnie zmodyfikować np. zastępując gotowy sos oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym, poprawiając ich wartość odżywczą i zmniejszając kaloryczność.

– Trzeba czytać etykiety. Bardzo zwracam uwagę na to, żeby być świadomym konsumentem i wymagać również od producentów dobrych jakościowo produktów – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.