Partnerzy portalu
Prawo w gastronomii: Kto ucierpi na zmianie regulacji dot. tworzyw sztucznych? Piotr Jankowski, radca prawny i autor bloga "Prawo w gastronomii"

Prawo w gastronomii: Kto ucierpi na zmianie regulacji dot. tworzyw sztucznych?

Unia Europejska szykuje duże zmiany, które wpłyną na szeroko rozumiany biznes gastronomiczny – w tym w szczególności – na firmy świadczące usługi w formie diet pudełkowych czy cateringu. O szczegóły serwis horecatrends.pl zapytał Piotra Jankowskiego, radcę prawnego i autora bloga "Prawo w gastronomii".

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 19 lutego 2019 08:11

Jak precyzuje Piotr Jankowski, zmiany dotyczą uregulowań, które przewiduje Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Uderzają one przede wszystkim w producentów wskazanych w dyrektywie tworzyw sztucznych. Nie pozostaną jednak także obojętne dla działalności gastronomicznych opierających swoje modele biznesowe na obecności produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Co dokładnie miałoby się zmienić? Otóż dyrektywa i postulaty europejskie w zakresie mającym znaczenie dla biznesu spożywczo-gastronomicznego dotyczą między innymi:

- ograniczenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w postaci opakowania na żywność oraz kubków na napoje;

- zakazu wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wykonanych ze styropianu (eng. expanded polystyrene), tj. pojemników na żywność, opakowań i pokrywek na napoje, a także sztućców (widelce, noże, łyżki, pałeczki), talerzy, słomek gastronomicznych, mieszadełek do napojów oraz produktów wykonanych z oxodegradowalnego plastyku (eng. oxo-degradable plastic);

- zapewnienia, aby pojemniki na napoje (tj. pojemniki stosowane do przechowywania napojów o konkretnej objętości, takie jak butelki na napoje w tym ich pokrywki i wieczka) mogły być wprowadzane do obrotu tylko wtedy, gdy te pokrywki i wieczka pozostają trwale zamocowane do opakowania;

- uczestnictwa w ponoszeniu kosztów zbierania odpadów, uprzątnięcia oraz kosztów upowszechnienia wiedzy na temat recyklingu i sposobów gospodarowania odpadami – wymienia serwisowi horecatrends.pl autor bloga "Prawo w gastronomii"

–  Wydaje się, że głównym odbiorcą proponowanych zmian będą przede wszystkim lokale typu fast-food, fast casual, w tym także tzw. food-trucki, jak również szeroko rozumiany catering. Zatem tam, gdzie używa się jednorazowych sztućców czy w szczególności jednorazowych opakowań na żywność. W mniejszym zakresie będzie to dotyczyło także lokali z segmentu casual czy premium, głównie w zakresie wydawania dań i napojów na wynos – komentuje Piotr Jankowski.

Jak dodaje, konsekwencją dla branży będzie z pewnością konieczność przemodelowania stosowanych rozwiązań, a więc zastąpienie chociażby sztućców jednorazowych sztućcami z innego surowca. W ocenie autora bloga "Prawo w gastronomii"odbędzie się to jednak bez większego problemu, tym bardziej, że mający czas na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań producenci z pewnością zapewnią substytuty dotychczasowych produktów.

– Należy też pamiętać, że projektowane zmiany wykluczają z obrotu produkty (np. sztućce, talerze), które wydają się być łatwe do zastąpienia. Zapewne jednak nie pozostanie to obojętne dla ceny i kosztów, jakie lokale gastronomiczne będą zobowiązane ponieść. W efekcie odbije się również na konsumentach – zaznacza ekspert.

W odniesieniu do opakowań na żywność – niewykonanych ze styropianu – nie przewiduje się zakazów, a jedynie ograniczenia, które mogą się wyrażać poprzez konieczność ustalenia ceny za opakowanie, co jednak może funkcjonować już obecnie. Niemniej w przypadku biznesu cateringowego, taka zmiana – konieczność zakupu opakowań wykonanych z droższego materiału – może wpłynąć znacząco na koszt produktu finalnego, a w efekcie spowodować nierentowność biznesu. Rozwiązaniem przytoczonego problemu może jednak być wprowadzenie systemu kaucyjnego na dostarczane opakowania, czy też stosowanie opakowań wielokrotnego użytku zakupionych przez konsumenta – radzi radca prawny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.