Partnerzy portalu
Przepis kulinarny - relikt przeszłości czy skuteczne narzędzie w komunikacji? Podczas pandemii COVID-19 Polacy chętniej eksperymentują w kuchni,/ fot. shutterstock

Przepis kulinarny - relikt przeszłości czy skuteczne narzędzie w komunikacji?

W pandemii COVID-19 Polacy chętniej eksperymentują w kuchni, sięgają po nowe składniki i szukają przepisów, częściej tez gotują w domu od podstaw – tak wynika z badania "Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020", przeprowadzonego przez MRW, na zlecenie firmy Upfield.

Autor: www.horecatrends.pl/ informacja prasowa Data: 23 lutego 2021 10:53

Dla marek spożywczych przepis kulinarny to prosta droga, aby konsument „wyciągnął” produkt z pudełka, jeszcze zanim dokona zakupu. Konsument lubi widzieć efekt jaki osiągnie dzięki danemu produktowi, a nie zawsze w nawet najbardziej atrakcyjnym opakowaniu, potrafi dostrzec jego potencjał, co w przypadku produktów z sektora FMCG, gdzie konkurencja na sklepowej półce jest duża, ma niebagatelne znaczenie. Przepis nietrudno jest też ulokować w interesującym kontekście, a nawet nadać mu walory edukacyjne (np. poprzez kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, motywowanie konsumenta do poszerzania swoich umiejętności kulinarnych, poznawania kuchni innych krajów). To z kolei w dłużej perspektywie przyczyni się do budowania wizerunku producenta jako eksperta - znającego aktualne trendy kulinarne, posiadającego w portfolio produkty pozwalające  konsumentowi za tymi trendami podążać. Przepis kulinarny nie powinien być bardzo skomplikowany, by lokowany produkt nie zaginął w gąszczu innych składników, ale jednocześnie na tyle ciekawy, by zwrócić uwagę potencjalnego klienta. Towarzyszący mu materiał wizualny (niezależnie od tego czy mówimy o fotografii czy materiale video) musi być profesjonalnie przygotowany i prezentować potrawę w sposób apetyczny, ale i dostępny, by konsument wiedział, że z wykorzystaniem danego produktu, osiągnie podobny efekt. Dobrze też jeśli za przepisem kulinarnym stoi autorytet – rozpoznawalny szef kuchni, autor bloga kulinarnego, czy gotujący influencer. Mamy gotową bazę przepisów i co dalej? W dobie pandemicznej izolacji społecznej najlepiej skupić się na komunikacji online. Do dyspozycji mamy kilka narzędzi - wymienia Magdalena Kosińska, Senior PR & Influencer Marketing Specialist w Sfera Group.

Jeszcze kilka lat temu komunikacja przepisowa online marek spożywczych sfokusowana była na publikowaniu kulinarnych inspiracji na blogach firmowych, gdzie konsumenci znający daną markę, prostą drogą trafiali na przepis, który mogli zrealizować z wykorzystaniem znanych i cenionych przez nich produktów. Wiele z tych blogów ewoluowało w cenione i kojarzone z daną marką platformy z przepisami, zawierające setki, a czasem nawet tysiące, skategoryzowanych przepisów, dostępnych dla konsumenta za kilkoma kliknięciami. Ten format komunikacji przepisowej opartej na kulinarnym contencie wykorzystują dziś z powodzeniem nie tylko producenci żywności (Winiary, Bonduelle), ale też sieci handlowe (Kuchnia Lidla), a nawet producenci wielofunkcyjnych urządzeń kuchennych, czego doskonałym przykładem jest platforma z przepisami Cookidoo, dedykowana urządzeniu Thermomix. Platformy z przepisami zastępują dziś tradycyjne, papierowe książki kucharskie, choć warto zauważyć, że materiały custom publishing w formie książek kucharskich, wydawane przez podmioty związane z branżą spożywczą, stanowią ciekawe uzupełnienie komunikacji przepisowej online, a czasem są nawet narzędziem starannie zaplanowanej aktywacji konsumenckiej (przykład serii książek kucharskich Lidla).

Poza blogami kulinarnymi i dedykowanymi platformami z przepisami nieocenioną skarbnicą kulinarnych inspiracji pozostają media społecznościowe. I to one powinny znaleźć się w soczewce marek spożywczych, nie tylko jako kanały prezentowania nowości produktowych, ale także – a może nawet przede wszystkim – jako platforma do edukowania, inspirowania i zrzeszania potencjalnych klientów. Specyfika social mediów i możliwości jakie dają modyfikowane i ulepszane funkcjonalności Facebooka, czy Instagrama czynią przepis kulinarny narzędziem komunikacji niezwykle wielowymiarowym. Można oczywiście oprzeć komunikację przepisową w social mediach na klasycznych postach okraszonych zdjęciami apetycznych potraw. Warto jednak wykorzystać szerzej moc płynącą z bardziej efemerycznych formatów jak Insta Stories, które ze względu na swoją ograniczoną dostępność i krótkotrwałość, o wiele bardziej angażują odbiorców. Może warto pomyśleć o zaangażowaniu w komunikację przepisową kulinarnego influencera, który stanie się ambasadorem marki spożywczej i w nienachalny sposób zainspiruje potencjalnych obiorców naszego produktu? A może pójść o krok dalej i pozwolić influencerowi przejąć nasz kanał, by w formie popularnych w pandemii live’ów zaprosił do wspólnego gotowania na żywo z naszymi produktami w roli głównej?

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.