Partner portalu
Przewodnik Michelin obchodzi 120 rocznicę istnienia Przewodnik Michelin obchodzi 120 rocznicę istnienia; fot. shutterstock

Przewodnik Michelin obchodzi 120 rocznicę istnienia

W tym roku przewodnik Michelin obchodzi 120 rocznicę istnienia. To najważniejsze źródło informacji dla smakoszy poszukujących najlepszych restauracji na całym świecie. Uzyskanie uznania przez inspektorów prestiżowego przewodnika jest dla restauracji ogromnym wyróżnieniem, a zdobycie gwiazdki to marzenie wielu szefów kuchni.

Autor: horecatrends.pl Data: 05 sierpnia 2020 13:24

W 1900 roku Bracia André i Edouard Michelin stworzyli genialny marketingowy koncept. Aby sprzedawać więcej opon, chcą zachęcić kierowców do podróży. Jak? Postanowili stworzyć przewodnik, w którym umieszczą najlepsze kulinarne miejsca na mapie Francji, aby zaspokoić gusta najbardziej wymagających gurmandzistów. Dodatkowo dodali do przewodnika adresy warsztatów samochodowych, stacji paliw, sklepów z oponami i miejsc noclegowych, mapy i plany miast, aby ułatwić kierowcom podróżowanie.

Przez pierwsze 20 lat przewodnik był dystrybuowany bezpłatnie. Podobno bracia Michelin podjęli decyzję o wniesieniu opłaty za przewodnik, kiedy zobaczyli, że w jednym z warsztatów samochodowych przewodniki Michelin służą do podpierania stołu. Uznali, że jeśli przewodnik będzie dalej bezpłatny, konsumenci nie będą go traktować z należytym szacunkiem. Wraz ze wprowadzeniem opłaty za przewodnik, wycofano wszystkie reklamy i stworzono klasyfikację dla restauracji i hoteli. W 1926 roku wprowadzono wyróżnienie w postaci gwiazdki Michelin, a w 1931 kolejne 2 gwiazdki. I tak powstała funkcjonująca do dzisiaj klasyfikacja, według której anonimowi inspektorzy oceniają miejsca hotelarsko-gastronomiczne w 32 krajach na całym świecie. Kryteria, według których przyznawane są gwiazdki są dość ogólne i oceniają wyłącznie to, co znajduje się na talerzu.

Gwiazdki są przyznawane według pięciu kryteriów: jakości oferowanych dań, ich smaku, sposobu podania, stylu kuchni, stosunku jakości do ceny oraz stałości poziomu kuchni lokalu. Jedna gwiazdka oznacza bardzo dobrą restaurację w swojej kategorii, dwie oznaczają rewelacyjną kuchnię wartą odwiedzenia, a trzy – wyjątkową kuchnię, wartą specjalnej podróży. Kryteria oceny są takie same na całym świecie. To oznacza, że restauracja wyróżniona trzema gwiazdkami w Europie jest na takim samym poziomie jak restauracja z taką samą liczbą gwiazdek po drugiej stronie globu. Dzięki temu czytelnik może być pewien poziomu jaki oferuje restauracja.

Restauracje, które oznaczone są symbolem wschodzącej gwiazdki, są najlepsze w swojej kategorii i mają szansę na wyższe wyróżnienie, jeśli udowodnią stałość wysokiego poziomu usług. Piktogramy wschodzących gwiazdek są oznaczone kolorem czerwonym.

W przeciwieństwie do gwiazdki, symbol sztućców, a dokładnie skrzyżowanej łyżki i widelca przyznają restauracjom za wystrój wnętrz, liczbę kelnerów oraz udogodnienia w lokalu tj. taras, ogród czy parking. Każda restauracja może otrzymać od jednego do pięciu kompletów sztućców. Pamiętajmy jednak, że jakość kuchni w restauracji jednosztućcowej może być wyższa aniżeli w przypadku restauracji z pięcioma kompletami sztućców.

W europejskim przewodniku Michelin możemy znaleźć jeszcze dwa specjalistyczne piktogramy. Pierwszy z nich to kieliszek z winem i mały widelczyk. Takim symbolem oznaczane są tapas bary. Drugi to widelec i kufel do piwa zarezerwowany dla pubów. Natomiast w azjatyckim przewodniku możemy spotkać piktogram miseczki i pałeczek oznaczający street food.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.