Partnerzy portalu
Raport: Polska może być roślinnym spichlerzem Europy Rynek roślinncych zamienników w Polsce nie jest jeszcze tak mocno rozwinięty jak w krajach zachodniej Europy, jednak także u nas można zaobserwować dynamiczny wzrost segmentu produktów roślinnych./ fot. shutterstock

Raport: Polska może być roślinnym spichlerzem Europy

Autor: www.horecatrends.pl Data: 29 lipca 2021 15:53

- Sukces w branży spożywczej odniosą te firmy, które będą troszczyły się o zdrowie planety i jej mieszkańców. Już dziś powinniśmy myśleć o tym, co będzie się działo na świecie za 20 lat - mówi Patricia Homa, dyrektorka ProVeg Polska.

- Liczba ludności na naszej planecie może wzrosnąć nawet do 10 mld osób do 2050 r. Tym samym popyt na żywność wzrośnie o kilkadziesiąt procent. Czy wystarczy nam zasobów, aby wykarmić tak dużą liczbę osób w odpowiedni sposób? Tylko pod warunkiem, że zmienimy podejście do naszego aktualnego systemu żywienia. W obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego i zaniku bioróżnorodności, powinniśmy poszukiwać bardziej zrównoważonych metod produkcji żywności. Z perspektywy globalnej produkcja mięsa i nabiału pochłania 83% terenów uprawnych, a dostarcza zaledwie 18% globalnej podaży kalorii. Nie jest to więc wydajny system. Coraz więcej naukowców, organizacji pozarządowych, decydentów i przedstawicieli biznesu widzi nadzieję na ograniczenie negatywnych skutków środowiskowych i zdrowotnych naszych aktualnych wyborów żywieniowych w bardziej roślinnych dietach/produktach. Roślinne alternatywy dla produktów odzwierzęcych już teraz podbijają serca konsumentów z całego świata. W ciągu ostatnich dwóch lat wartość sprzedaży w sektorze roślinnych alternatyw w Europie wzrosła o połowę. Takiego rekordowego wyniku w historii jeszcze nie było. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych i zachowań konsumpcyjnych. Będą oni wybierać firmy, które podzielają ich wartości w ważnych społecznie kwestiach oraz w coraz większym stopniu traktować rośliny jako niezbędny składnik w swojej diecie, mając na uwadze swoje zdrowie i dobro planety - zapewnia Patricia Homa, dyrektorka ProVeg Polska w raporcie "Roślinne alternatywy w Polsce: rynek, konsumenci i trendy"

Polski rynek roślinnych alternatyw

Rynek roślinncych zamienników w Polsce nie jest jeszcze tak mocno rozwinięty jak w krajach zachodniej Europy, jednak także u nas można zaobserwować dynamiczny wzrost segmentu produktów roślinnych.

Oferta sklepów (zarówno ta stała, jak i czasowa, tzw. in-out) we wszystkich formatach sklepowych stale się powiększa. Obecnie najważniejszym kanałem sprzedaży jest duży format, który w 2020 r. odpowiadał za więcej niż ponad 80% wartości sprzedaży a w niektórych kategoriach produktowych nawet za ponad 95%. Ponad połowa wydatków przypada na kanał dyskontów. Także segment convenience dynamicznie rozwija się w zakresie oferty produktów roślinnych.

Zdaniem uczestników rynku (producentów, sieci handlowych, ekspertów branżowych) segment roślinnych alternatyw jest wciąż we wczesnej fazie rozwoju. Podczas gdy w krajach, w których sprzedaż produktów jest bardziej rozwinięta, główny nacisk kładzie się na wzrost częstotliwości użycia produktów i zwiększenie jednorazowego koszyka zakupowego, u nas wciąż jeszcze najbardziej istotne jest budowanie świadomości konsumentów na temat produktów roślinnych.

Zarówno globalni, jak i lokalni gracze podejmują coraz więcej działań na poziomie strategicznym i operacyjnym, takich jak wprowadzanie nowych produktów do portfolio, fuzje i przejęcia, działania marketingowe. Robią to, aby dostosować się do zmieniającego się rynku i wykorzystać pojawiający się potencjał wzrostu. Producenci, zarówno ci tradycyjni, jak i ci w pełni roślinni, zgodnie przyznają, że to, co obecnie obserwujemy na polskim rynku, jest dopiero początkiem ich roślinnej ekspansji. Firmy stale pracują nad rozwojem produktów i planują dalsze działania w zakresie rozwoju segmentu roślinnego - czytamy w raporcie ProVeg Polska "Raport o roślinnych alternatywach: trendy, rynek, konsument".

Produkty roślinne -  ogromny potencjał rozwoju w Polsce

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz