Partnerzy portalu
Reklama McDonald’s z symfonią narusza zasady kodeksu etyki reklamy Reklama WieśMaca McDonald’s z symfonią narusza zasady kodeksu etyki reklamy/ fot. shutterstock

Reklama McDonald’s z symfonią narusza zasady kodeksu etyki reklamy

Autor: marketingprzykawie.pl Data: 25 czerwca 2021 10:38

Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła skargi, jakie wpłynęły w związku z emisją reklamy WieśMaca McDonald’s Polska. Spot, w którym pojawia się wątek filharmonii i VII Symfonii Szostakowicza narusza zasady Kodeksu etyki reklamy.

W reklamie „Swojski WieśMac. Przy nim możesz być sobą” jednym z utworów, których podczas koncertu wysłuchali bohaterowie reklamy, jest VII Symfonia Szostakowicza. Utwór powstał podczas oblężenia Leningradu, gdy mieszkańcy masowo umierali z głodu.

Konsumenci w skargach wskazywali, że reklama w sposób prześmiewczy pogłębia szkodliwe stereotypy dotyczące muzyki klasycznej. Stygmatyzuje osoby słuchające jej z przyjemnością, „stawiając te osoby niejako po drugiej stronie barykady, za którą znajdują się fajni, luźni ludzie jedzący w McDonaldzie”.

Zespół orzekający, dokonując oceny przekazu reklamowego, uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje. KER nie przychyliła się jednak do opinii, że spot w sposób dyskryminujący lub pogardliwy odnosi się do grupy społecznej wielbicieli muzyki poważnej.

W ocenie zespołu orzekającego wykorzystanie nawiązania do opisanego utworu w reklamie produktu spożywczego może naruszać dobre obyczaje oraz społeczną wrażliwość. KER podkreślia, że korzystanie z dzieł kultury wymaga od podmiotu korzystającego zbadania szerszego kontekstu powstania utworu lub dzieła. Chodzi o uniknięcie sytuacji, w których odbiorcy mogą poczuć się urażeni.

Więcej czytaj na marketingprzykawie.pl.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz