Partnerzy portalu
Reklama McDonald’s z symfonią narusza zasady kodeksu etyki reklamy Reklama WieśMaca McDonald’s z symfonią narusza zasady kodeksu etyki reklamy/ fot. shutterstock

Reklama McDonald’s z symfonią narusza zasady kodeksu etyki reklamy

Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła skargi, jakie wpłynęły w związku z emisją reklamy WieśMaca McDonald’s Polska. Spot, w którym pojawia się wątek filharmonii i VII Symfonii Szostakowicza narusza zasady Kodeksu etyki reklamy.

Autor: marketingprzykawie.pl Data: 25 czerwca 2021 10:38

W reklamie „Swojski WieśMac. Przy nim możesz być sobą” jednym z utworów, których podczas koncertu wysłuchali bohaterowie reklamy, jest VII Symfonia Szostakowicza. Utwór powstał podczas oblężenia Leningradu, gdy mieszkańcy masowo umierali z głodu.

Konsumenci w skargach wskazywali, że reklama w sposób prześmiewczy pogłębia szkodliwe stereotypy dotyczące muzyki klasycznej. Stygmatyzuje osoby słuchające jej z przyjemnością, „stawiając te osoby niejako po drugiej stronie barykady, za którą znajdują się fajni, luźni ludzie jedzący w McDonaldzie”.

Zespół orzekający, dokonując oceny przekazu reklamowego, uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje. KER nie przychyliła się jednak do opinii, że spot w sposób dyskryminujący lub pogardliwy odnosi się do grupy społecznej wielbicieli muzyki poważnej.

W ocenie zespołu orzekającego wykorzystanie nawiązania do opisanego utworu w reklamie produktu spożywczego może naruszać dobre obyczaje oraz społeczną wrażliwość. KER podkreślia, że korzystanie z dzieł kultury wymaga od podmiotu korzystającego zbadania szerszego kontekstu powstania utworu lub dzieła. Chodzi o uniknięcie sytuacji, w których odbiorcy mogą poczuć się urażeni.

Więcej czytaj na marketingprzykawie.pl.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.