Just Egg. Słynny wegański zamiennik jajecznicy w płynie może trafić na rynek UE w połowie 2022 roku. EFSA zatwierdziła kluczowy składnik długo oczekiwanego produktu.
Just Egg to produkowana przez amerykański start-up Eat Just wegańska alternatywa dla jajek w płynie. Produkt dostępny jest w Stanach Zjednoczonych już od 2019 roku, a ostatnio zadebiutował w RPA i Korei Południowej.
Producent Just Egg wciąż czeka na wejście na rynek Unii Europejskiej. Debiut opóźnia się, ponieważ główny składnik produktu - białko fasoli mung został poddany analizie przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
Pod koniec października panel ekspertów ds. żywienia EFSA zatwierdził kluczowy składnik JUST Egg, uznając go za bezpieczny w świetle przepisów o tzw. "nowej żywności". EFSA zaznacza jednak, że białko fasoli mung nie powinno być stosowane jako jedyne białko w diecie, ponieważ zawiera niższej jakości aminokwasy niż jaja kurze i mleko - informuje bloomberg.com
- Wejście z Just Egg do Europy będzie jednym z najważniejszych kamieni milowych dla naszej firmy, podobnie jak dla milionów konsumentów, którzy wybierają zdrowsze i bardziej zrównoważone podejście do jedzenia – powiedział Josh Tetrick, dyrektor generalny i współzałożyciel Eat Just cytowany przez vegnews.com.
Komisja Europejska będzie musiała zatwierdzić decyzję EFSA, co zwykle zajmuje około sześciu miesięcy. Oznacza to, że Just Egg otrzyma zielone światło na wejście na rynek UE najprawdopodobniej w połowie 2022 r.
W oczekiwaniu na debiut w Europie, producent Just Egg zwiększa swoją obecność w Kanadzie. Substytut jajecznicy w płynie zadebiutował tam niedawno w wybranych sklepach sieci m.in. Walmart, Metro i Whole Foods. Sugerowana cena detaliczna to 5,99 dolarów kanadyjskich. (ok. 19,2 zł - przyp. red.). Co ciekawe, sprzedaż Just Egg w Kanadzie przewyższa już sprzedaż w USA.
Mimo tego Just Egg ma w Ameryce Północnej sporą konkurencję. Produkt rywalizuje m.in. z zamiennikami jaj od kanadyjskiego Nabati Foods, izraelskiego Zero Egg czy marką vEGGie koncernu Nestle (w Europie Garden Gourmet). Eat Just posiada jednak 99,2 proc. udziału w kategorii roślinnych zamienników jaj w USA. Rynek ten w 2020 r. wzrósł o 168 proc.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.