Partnerzy portalu
Roślinne burgery wygrywają z karkówką Roślinne burgery wygrywają z karkówką; fot. unsplash

Roślinne burgery wygrywają z karkówką

Dynamiczne zmiany żywieniowe wśród Polaków nabrały zawrotnego tempa podczas pandemii.  Zamiast karkówki coraz częściej wybieramy roślinne burgery.

Autor: horecatrends.pl Data: 18 maja 2021 13:55

Powszechność diety roślinnej rośnie z roku na rok zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Kiedyś słowo „weganizm” wywoływało konsternację lub mylone było z bardziej popularnym wegetarianizmem. Według raportu sporządzonego dla portalu Pyszne.pl, obecnie aż 60% Polaków prawidłowo identyfikuje to pojęcie - jako styl życia w pełni pozbawiony produktów odzwierzęcych – w tym mięsa, jaj i nabiału. Szacuje się, że aż połowa z nas uważa, że roślinne odżywianie się jest teraz znacznie prostsze, niż 5 lat temu.

Dynamiczne zmiany żywieniowe wśród Polaków nabrały zawrotnego tempa podczas pandemii. W jedzeniu zaczęliśmy szukać bezpieczeństwa, które związane było zarówno z naszym zdrowiem jak i z odpowiedzialnością ekologiczną. Większa ilość czasu spędzonego w domu skłoniła Polaków do szukania informacji na temat wartości odżywczych poszczególnych produktów spożywczych.

Wegański burger zaczyna być rozchwytywany 

Badania przeprowadzone w 2020 roku przez Market Research World na zlecenie Upfield, globalnego producenta żywności roślinnej, wykazały, że okres pandemii zachęcił 25,4% Polaków do znaczącego ograniczenia spożycia mięsa lub z jego całkowitej rezygnacji. Z kolei aż 31,6% badanych przyznało, że chętniej kupowało w tym czasie wegańskie alternatywy dla produktów odzwierzęcych.

Jednym z najbardziej rozchwytywanych roślinnych zamienników mięsa w Polsce jest wegański burger. Aż połowa ankietowanych w badaniu Pyszne.pl zadeklarowała, że spróbowała już roślinnych kotletów. Wzrost zainteresowania bezmięsnymi odpowiednikami burgera odnotowała też polska marka Soligrano, której Vege Burger, podczas targów w Szanghaju w 2019 roku, wygrał z firmą Beyond Meat, producentem popularnego obecnie roślinnego burgera Beyond Burger.

– Przewidujemy, że produkty roślinne będą w najbliższych latach zyskiwać na popularności, na co niewątpliwie duży wpływ ma trwająca pandemia. Okres kwarantanny skłonił Polaków do refleksji na temat swojego zdrowia,  kondycji całej planety, a także odpowiedzialności konsumenckiej. Popularność wegańskich burgerów wciąż rośnie i w tym roku stanowią one niemal ¼ sprzedaży wszystkich produktów z naszej oferty. Ten rosnący popyt na kuchnię roślinną zwiastuje, że nadchodzące lato upłynie pod znakiem wegańskiego burgera na grillu, zamiast karkówki – mówi Joanna Małuszyńska, właścicielka polskiej marki Soligrano.

Zapotrzebowanie na bezmięsne burgery zauważyli zarówno producenci żywności, ekskluzywne restauracje, jak i najpopularniejsze sieci fast-food. Alasdair Murdoch, dyrektor generalny Burger King UK, powiedział w wywiadzie dla brytyjskiego portalu inews, że do 2031 roku roślinne jedzenie ma wyprzeć połowę dań odzwierzęcych w karcie ich sieci restauracji. Dodał, że Burger King już teraz obserwuje znaczący spadek ilości sprzedawanej wołowiny, co jest spowodowane gwałtownym popytem na żywność wegetariańską.

Dlaczego wolimy roślinne burgery?

Jest wiele powodów, dla których świat zakochał się w roślinnych burgerach. Szacuje się, że ich produkcja pochłania aż do 99% mniej wody, wymaga do 93% mniej powierzchni gruntu oraz zużywa do 46% mniej energii niż hodowla zwierząt przeznaczonych na tradycyjne, mięsne danie. Popularność wegańskiej kuchni przekłada się na realne statystyki dotyczące codziennej diety Polaków.

Główny Urząd Statystyczny w swoim opracowaniu na temat przeciętnego miesięcznego spożycia artykułów żywnościowych na 1 osobę, również zwraca uwagę na zmniejszenie ilości spożywanego mięsa. Z badań wynika, że największy spadek konsumpcji produktów odzwierzęcych można zauważyć z roku na rok w województwach, gdzie występują jedne z największych miast Polski - w małopolskim, mazowieckim oraz w dolnośląskim.

Jesteśmy głodni kolejnych roślinnych produktów. Deklarujemy, że z coraz większą ochotą spróbowalibyśmy wegańskich odpowiedników tradycyjnych dań kuchni polskiej. Według badań przeprowadzonych przez firmę Maczfit, nie Warszawa, a Wrocław stał się nową, wegańską stolicą Polski. Ostatnie lata pokazały, że moda na roślinną dietę rozpoczęła się na długo przed pandemią, a koronawirus wyraźnie przyspieszył proces rezygnacji z produktów odzwierzęcych wśród Polaków. Popularność wegańskiego burgera może zwiastować prawdziwą rewolucję żywieniową i znaczące zmiany na polskim rynku spożywczym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • Oleńka

    Ja sobie nie wyobrażam grilla bez karkówki czy burgerów. Mięso kupuję w zaufanym sklepie marki Kiszeczk przy Belgradzkiej w Warszawie, a marynaty i sosy robię sama w domu. :-)

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.