Partner portalu
RoślinnieJemy: Na zakazie używania nazw "wege-burger" stracą konsumenci Maciej Otrębski z RoślinnieJemy/ fot. PTWP

RoślinnieJemy: Na zakazie używania nazw "wege-burger" stracą konsumenci

- Nie spotkałem się nigdy z przypadkiem, by ktoś zupełnie przypadkowo, chcąc wybrać mięsny produkt, sięgnął po ten roślinny. Czy pomysł zakazania nazw typu "roślinny burger" to próba stłamszenia dynamicznie rozwijającej się kategorii? - zastanawia się Maciej Otrębski, Strategic Partnerships Manager w RoślinnieJemy.

Autor: www.portalspozywczy.pl Data: 20 października 2020 16:26

W czasie najbliższego posiedzenia Parlamentu Europejskiego 19-22 października, ponownej debacie zostanie poddany zakaz możliwości nazywania roślinnych alternatyw mięsa w sposób odwołujący się do ich odwierzęcych odpowiedników.

Maciej Otrębski przyznaje, że nigdy nie spotkał się z przypadkiem, by ktoś zupełnie przypadkowo, chcąc wybrać tradycyjny, mięsny produkt, sięgnął po ten roślinny.

- Rozwój rynku roślinnych alternatyw mięsa obserwuję zawodowo od kilku lat, a jako osoba, która zrezygnowała z mięsa około 12 lat temu, myślę, że mogę spokojnie powiedzieć, że świadomie odbieram komunikaty od producentów żywności. Powtórzę, w tym okresie, nie słyszałem o takim przypadku. Czy to próba stłamszenia dynamicznie rozwijającej się kategorii? Czy taki zakaz to zagranie fair play? - pyta.

Otrębski wskazuje, że już obecne prawodawstwo zabrania wprowadzania konsumenta w błąd.

- Czy komunikat roślinny kabanos, czy wegański kabanos jest nieczytelny? Badania przeprowadzone przez Panel Ariadna na zlecenie RoślinnieJemy na początku października 2020 wskazują, że oba terminy są rozumiane przez większość konsumentów przede wszystkim jako “pozbawione produktów odzwierzęcych”, odpowiednio tę odpowiedź wskazało 43% i 48% badanych. Skąd więc ta troska o konsumentów wśród przedstawicieli branży mięsnej? Ciężko mówić o gruncie palącym się pod nogami – wartość rynku produktów roślinnych w Polsce to w tym momencie odsetek rynku mięsnego - mówi.

Strategic Partnerships Manager w RoślinnieJemy wskazuje, że  48% Polaków wskazuje, że częściej kupowałaby produkty roślinne (alternatywy nabiału i mięsa) gdyby znajdowały się w bezpośrednim sąsiedztwie produktów tradycyjnych.

- Roślinne kabanosy, mielone, czy burgery produkowane przez Olewnik, Sokołów czy Tarczyński od kilkunastu miesięcy lądują na sklepowych półkach. Być może strach w oczy zagląda tym, którzy przespali moment nieumiejętne czytając sygnały płynące ze zmiany zachowań konsumenckich lub tym, którym trudniej jest o rzeczywiste innowacje produktowe. Uspokoiłbym tę drugą grupę - mimo, że półki nie są z gumy, miejsca na dobre, roślinne alternatywy jest wciąż naprawdę sporo - dodaje.

W ocenie Otrębskiego jeśli Parlament Europejski przegłosuje zakaz stosowania nazw "odzwierzęcych" do produktów roślinnych, stracą na tym przede wszystkim konsumenci. 

- Chciałbym patrzeć na tę sytuację inaczej niż przez pryzmat konfliktu my - oni. Doceniamy obawy o bystrość i umiejętność czytania ze zrozumieniem Polaków (i Europejczyków). Jednak jak wskazują przytoczone badania, nie mamy z tymi umiejętnościami problemów. O konsumentów bijmy się wartościowymi, pysznymi i zdrowymi produktami, bez ciosów poniżej pasa - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.