Partnerzy portalu
Rynek żywności roślinnej rośnie. Także w pandemii Rynek żywności roślinnej rośnie. W pandemii również/ fot. shutterstock

Rynek żywności roślinnej rośnie. Także w pandemii

Autor: www.horecatrends.pl Data: 03 lutego 2021 14:04

Z danych Roślinniejemy wynika, że Polacy coraz częściej decydują się na rezygnację ze spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych. Kuchnia roślinna i produkty roślinne w 2021 pojawiają się w podsumowaniach trendów na rozpoczynający się właśnie rok.

Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najczęściej kupowane przez Polaków roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Roczna wartość ich sprzedaży wyniosła w sierpniu 2020 r. 441 mln zł. Co ciekawe równolegle rośnie zarówno sprzedaż mięsa, jak i liczba innowacyjnych produktów dla wegetarian. Korzystają na tym wszyscy konsumenci.

Ograniczanie zwierzęcych produktów w diecie i zastępowanie ich roślinnymi zamiennikami jest coraz bardziej popularne na całym świecie, w tym także w Polsce.

Z danych Roślinniejemy wynika, że Polacy coraz częściej decydują się na rezygnację ze spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych. W tej chwili już mniej więcej 28 proc. Polaków deklaruje, że czasami w domu rezygnuje z mięsa na rzecz dań roślinnych. Ponad 60 proc. Polaków deklaruje się, że tego typu produkty wybiera, jedząc poza domem. 57 proc. deklaruje chęć redukcji spożycia mięsa w ciągu najbliższego roku czy dwóch. 

Rok 2020 był przełomowy dla sektora roślinnego. Pomimo zakłóceń i niepewności wywołanych przez pandemię, popyt konsumencki, zainteresowanie inwestorów i aktywność wokół rozwoju nowych produktów osiągnęły nowy poziom. Podczas gdy wiele innych sektorów spożywczych musiało zmagać się z wieloma problemami, sektor roślinny rozwijał się na zasadach partnerskiej współpracy. Przeprowadzono wiele ambitnych transakcji, fuzji i przejęć oraz wprowadzono na rynek wiele przyciągających wzrok produktów.

„To nie przypadek, że był to rok, w którym wielu gigantów tradycyjnego przemysłu spożywczego postanowiło poważnie potraktować sektor roślinnych zamienników” - zauważa Jasmijn de Boo, wiceprezeska ProVeg International. „Wszelkie wyobrażenia o tym, że sektor roślinny może być tylko modą, że konsumenci odwrócą się od siebie w chwili, gdy zrobi się ciężko, zostały mocno odsunięte na bok przez wydarzenia ostatnich 12 miesięcy” – dodała.

 - Nielsen zbadał polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30%, 16% i 23%. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów - mówi Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect. 

Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa.

 - Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11% wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje - analizuje Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect.

Jak pandemia wpłynęła na rynek roślinnej żywności? 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz