Partnerzy portalu
Sezonowość w kuchni i na sklepowej półce fot. unsplash

Sezonowość w kuchni i na sklepowej półce

Najsmaczniejsze danie wychodzą z produktów sezonowych, czyli tych, które w danej chwili są najświeższe. Taką filozofię wyznaje coraz większa ilość szefów kuchni, którzy budują menu i zmieniają je w zależności od pór roku i produktów, smakujących w danym czasie najlepiej.

Autor: Jakub Szymanek/horecatrends.pl Data: 15 października 2019 08:38

Sezonowość to trend, który na stałe zagościł w wielu restauracjach, ukształtował ich charakter i wpłynął na to, co jest serwowane na talerzach. Przykładem będą m.in. lokale pod szyldem Weranda, czyli jedne z wielu topowych restauracji w Warszawie i w Poznaniu, w których kuchnia w głównej mierze bazuje na sezonowości oraz lokalnych dostawcach.

– Duży nacisk kładziemy na sezonowość i jak w przypadku kuchni w Weranda Home, tego co natura daje dookoła nas. Tam cała nasza restauracja jest bardzo nastawiona na naturę – mówi Jan Poniński, współwłaściciel Weranda Family.

– Staramy się, żeby w naszych kuchniach były produkty od lokalnych dostawców, co nie jest oryginalne, bo większość restauracji to robi. Zależy nam na tym, żeby nasze produkty były najwyższej jakości. Oczywiście współpracujemy też z dwiema, trzema dużymi firmami ze względu na skalę naszej działalności, ale jak tylko możemy, staramy się urozmaicać ofertę w naszych daniach lokalnymi produktami. Dodam, że pieczemy własne pieczywo bez zakwasów i ulepszaczy. Nasze dania przygotowujemy tak, żeby wszystko co nasz gość dostanie na talerz, mógł zjeść, ponieważ, tony jedzenia marnują się i walczymy z tym, żeby ograniczyć to do minimum – dodaje.

Najświeższe jest najlepsze

W podobnym tonie na temat sezonowości wypowiada się bezpośredni konkurent Werandy w Hali Koszyki, czyli Mateusz Gessler, odpowiedzialny za takie koncepty jak Warszawski Sen i Ćma.

– Rynek stale zmienia się. Z tego co obserwuję, restauratorzy w głównej mierze podążają za trendami, a nie za sezonowością. Moja filozofia i funkcjonowania moich restauracji jest prosta – skąd są Twoje geny, to jedz. Uważam, że w głównej mierze powinniśmy sięgać po dania i produkty z regionu, z którego pochodzimy, bo to jest najlepsze dla naszego organizmu. Dlatego warto skupić się przede wszystkim na jedzeniu sezonowym. Po lecie następuje moment, w którym trzeba zmienić jadłospis i przygotować go w taki sposób, aby pomógł nam nabrać energii i z uśmiechem na twarzy pozwolił przetrwać zimę. Polecam sięgnąć m.in. po dynię, grzyby, kasze, śledzia, który ma w sobie dużo kwasów Omega 3 – tłumaczy Mateusz Gessler

– Moim zdaniem ważniejsze od trendów jest patrzenie na konkretny sezon i produkty, które w danym okresie są najświeższe i najlepsze. A druga sprawa, to wspomniana już przeze mnie sezonowość. Arbuz w lecie jest pyszny, ale w zimie on już nie będzie tak smakować – podkreśla Gessler.

Sezonowość w całym kraju

David Gaboriaud, kucharz i podróżnik, także uważa, że w kuchni przede wszystkim należy kierować się sezonowością i stawiać na świeże, dobrej jakości produkty.

– Podróżując po kraju, zauważam zainteresowanie sezonowością i naturalnością, co podkreślam po raz kolejny, ale jest to naprawdę obecny trend, który znajdziemy w każdym regionie Polski. W zależności czy robisz kuchnię skandynawską, azjatycką czy klasyczną kuchnię polską, wszystko opiera się na świeżym, dobrym produkcie. Można zrobić zupę pho z polskich składników. Wystarczy dobry jesiotr, bulion i warzywa. Kuchnia autorska zawsze obroni się – ocenia David Gaboriaud.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.