Partnerzy portalu
10 innowacyjnych trendów w gastronomii, które trzeba znać fot. Kitchen United, Chowbotics, DoorDash, Restaurant Nolla, unsplash.com

10 innowacyjnych trendów w gastronomii, które trzeba znać

Robotyzacja, wirtualizacja i algorytmizacja - to hasła związane nie tylko z branżą technologiczną, ale także trendy, które już dziś zmieniają świat gastronomii. Firma Stava w najnowszym raporcie przedstawia 10 kluczowych innowacyjnych zjawisk i technologii, które trzeba znać, jeżeli chce się przetrwać na rynku gastronomicznym.

Autor: Stava / horecatrends.pl Data: 16 kwietnia 2019 07:01

Firma Stava przedstawiła w najświeższym raporcie 10 najciekawszych gastrotrendów. Oto i one:

1. Kuchnia współdzielona

Moda na ekonomię współdzielenia (z ang. shared economy) wydaję się nie przemijać, a wręcz staje się realną częścią codziennego życia. Sztandarowe przykłady trendu współdzielenia to przewóz osób (BlaBlaCar) czy wynajem krótkoterminowy mieszkań lub apartamentów (Airbnb), ale i sektor gastronomiczny ma się czym pochwalić.

W amerykańskiej Pasadenie powstała firma Kitchen United, która tworzy sieć wirtualnych restauracji  dostępnych dla różnych marek. Kolejny przykład to CloudKitchens, której założycielem jest Travis Kalanick (współtwórca Ubera).

Pomysł na taką współdzieloną kuchnię jest prosty: z jednej infrastruktury kuchennej, ale także wsparcia technologicznego i marketingowego mogą korzystać różne firmy. To coś w rodzaju coworkingu dla restauracji.

2. Restauracja, której nie ma

„Wirtualna restauracja”, zwana też „restauracją-duchem” (z ang. ghost restaurant) to lokal gastronomiczny, który… nie ma lokalu. Ma on swoją markę, kuchnię, zatrudnia kucharzy i obsługę (poza kelnerską), ma nawet klientów, ale nie ma fizycznej lokalizacji.

Spróbować dań z takiej restauracji można tylko wtedy, gdy zamówi się jedzenie z dostawą do domu czy biura. Przykładem firmy, która realizuje ten model jest DoorDash. A dowodem na to, że jest to mocny koncept biznesowy jest to, że DoorDash jest w tej chwili liderem rynku dowozów jedzenia w Stanach Zjednoczonych. Firma wyprzedziła w rywalizacji GrubHub i Uber Eats.

3. Dynamiczne ceny

Kolejnym trendem znanym z innej branży, który robi karierę w gastronomii jest model dynamicznego cennika. Popularyzatorem tego modelu jest Uber. Każdy kto korzystał z tej usługi przewozu osób w noc sylwestrową doskonale zna ten mechanizm. Ceny za przejazd Uberem zmieniają się w zależności od popytu (im więcej osób chce skorzystać z usługi tym, wyższe ceny) i podaży (im mniej kierowców jest zalogowanych do aplikacji, tym wyższe ceny za przejazd). Analogiczny mechanizm można zastosować na rynku dowozów jedzenia. Jednym z adwokatów dynamicznego cennika na rynku gastronomicznym jest Nick Kokonas, współtwórca i CEO Tock, platformy do rezerwacji stolików w najlepszych restauracjach. Jak to określił w rozmowie z Bloombergiem, w biznesie gastronomicznym przecież „chodzi o jakość. To, co kupujesz, jest najważniejszą rzeczą, a nie cena.”

4. Robot w kuchni

Stan w jakim znajduje się rynek pracy nie ułatwia życia restauratorom. Przedsiębiorcy wciąż poszukują nowych sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie pracowników. Ale jest też bardziej futurystyczne rozwiązanie. Roboty przygotowują jedzenie serwowane w restauracji Creator znajdującej się w San Francisco od początku do końca. W Bostonie w tym samym modelu działa restauracja Spyce. Firma Chowbotics natomiast stworzyła automaty, w których można kupić sałatki przygotowane przez robota o imieniu Sally. Podobno świetnie sprawdzają się w szpitalach, gdzie stanowią atrakcyjną alternatywę dla maszyn vendingowych serwujących cukier i tłuszcz w różnych odsłonach.

5. Restauracja bez obsługi

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.