Partnerzy portalu
Świąteczne zero waste, czyli jak marnować mniej jedzenia Fot. Shutterstock

Świąteczne zero waste, czyli jak marnować mniej jedzenia

Stół pełen tradycyjnych potraw i pękająca w szwach lodówka. Tak wyglądają Święta w wielu polskich domach. Według danych Eurostatu rocznie marnujemy aż 9 mln ton jedzenia. W zbliżającym się okresie rodzinnych spotkań wyrzucamy go szczególnie dużo. Czy można temu zaradzić?

Autor: Horecatrends.pl Data: 18 grudnia 2018 15:20

Jak podaje Polska Federacja Banków Żywności, co trzeci Polak przyznaje się do wyrzucenia jedzenia. Zjawisko to nasila się w okresie świątecznym. Zachęcani atrakcyjnymi promocjami kupujemy zbyt dużo produktów, których nie potrafimy odpowiednio przechowywać. Wśród najczęściej marnowanych wymienia się: pieczywo, wędliny i mięsa, warzywa, mleko i sery. Co zrobić, by marnować mniej?

1. Planowanie zakupów

Przede wszystkim należy planować zakupy. Mimo świątecznego szaleństwa warto znaleźć czas, by zastanowić się, które produkty i w jakiej ilość rzeczywiście będą nam potrzebne. W organizacji tych przygotowań wesprzeć nas może multimedialna lodówka Family HubTM marki Samsung. Jest wyposażona w ekran dotykowy, który umożliwia sprawne tworzenie list i harmonogramów. Dzięki wbudowanym wewnątrz urządzenia aparatom możemy w każdej chwili sprawdzić na wyświetlaczu smartfona, co jest w środku. Rozwiązanie View Inside, bo o nim mowa, pozwala nam podczas zakupów upewnić się co jest w lodówce, by uniknąć dublowania produktów. Tworząc spis dań warto postawić na kreatywność i pomyśleć z wyprzedzeniem jak przetworzyć niektóre potrawy. Jeśli natomiast brakuje nam wyobraźni – Family HubTM podpowie, co można przygotować mając do wyboru produkty, które w niej leżą.

 2. Odpowiednie przechowywanie

Świeżość potraw zapewni nam właściwe przechowywanie. Mimo świątecznego zamieszania należy więc pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Mniejsze produkty i te z krótkim terminem przydatności ustawiamy w dobrze widocznych miejscach, aby o nich nie zapomnieć. Warto też oznaczać daty otwarcia opakowań. Brzmi jak dodatkowa praca? Niekoniecznie. Zadanie to ułatwić nam może lodówka Family HubTM, która umożliwia tworzenie etykiet produktów na dotykowym ekranie. Dzięki temu urządzenie samo przypomina nam o końcu ich przydatności.

W okresie świątecznym szczególnie należy pamiętać o roli zamrażalnika. Mrożone mięso, wędliny czy chleb mogą dzięki temu zachować świeżość nawet przez kilka miesięcy. Jak wiadomo, ilość jedzenia które zostaje po świętach, często przewyższa możliwości domowych zamrażalników, dlatego nieoceniona okaże się lodówka ze specjalną strefą Flex ZoneTM. Sami ustawiamy odpowiedni tryb i decydujemy, czy potrzebujemy więcej przestrzeni chłodzącej czy mrożącej. Dzięki temu możemy zyskać dodatkowe miejsce w zależności od naszych potrzeb.

3. Food sharing

Trend Zero Waste staje się coraz popularniejszy. Powstają inicjatywy pozwalające dzielić się żywnością, której sami nie jesteśmy w stanie zjeść. W wielu polskich miastach tworzone są Jadłodzielnie, czyli ogólnodostępne punkty umożliwiające oddanie niewykorzystanego jedzenia. W specjalnych lodówkach, postawionych na osiedlach, bazarach czy uczelniach możemy zostawiać lub zabierać produkty spożywcze, które inaczej mogłyby zostać zmarnowane. Dzięki dzieleniu się unikamy wyrzucania jedzenia i pomagamy sobie nawzajem. Zawsze też możemy zabrać do pracy potrawy, których zostało nam za dużo i poczęstować nimi współpracowników. Na pewno znajdzie się ktoś, kto dziś akurat nie ma nic na lunch.

Racjonalne kupowanie, odpowiednie przechowywanie oraz dzielenie się jedzeniem, które nam zostało, pozwoli znacznie zmniejszyć skalę marnowania żywności – nie tylko od święta.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.