Partnerzy portalu
Światowy Dzień Makaronu: Które makarony powinniśmy wybierać na co dzień? 25 października przypada Światowy Dzień Makaronu. / fot. JS

Światowy Dzień Makaronu: Które makarony powinniśmy wybierać na co dzień?

Autor: oprac. JS Data: 25 października 2022 15:44

25 października przypada Światowy Dzień Makaronu. O makaronach w codziennej diecie, które powinniśmy wybierać, żeby były najlepsze dla naszego zdrowia i jak często możemy je jeść, rozmawiamy z dr hab. Ewą Lange, Kierownikiem Katedry Dietetyki w Instytucie Nauk o Żywieniu Człowieka Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Po jakie makarony najczęściej sięgają konsumenci?

Coraz większą popularnością cieszy się „kuchnia włoska”, czy model diety śródziemnomorskiej, dlatego na naszych stołach, szczególnie wśród osób młodszych, goszczą makarony, szczególnie te wykorzystywane do przygotowywania spaghetti. W dalszym ciągu popularny jest makaron będący dodatkiem do tradycyjnych polskich zup. Jednak konsumenci coraz częściej sięgają również po makarony, które mogą stanowić dobry dodatek do różnego typu zapiekanek czy sałatek.

Wśród makaronów stanowiących dodatek do drugich dań wybierane są też makarony przygotowywane na bazie mąk razowych czy z dodatkami funkcjonalnymi takimi jak błonnik pokarmowy. Sprzyja temu coraz lepszy smak tego rodzaju makaronów i konsystencja nie odbiegająca od tradycyjnych produktów. Dodatkowo coraz większe grono konsumentów zwraca uwagę na skład i informacje żywieniowe.

Makarony na co dzień. Które jeść i jak często?

Jakie makarony powinniśmy wybierać na co dzień, żeby były najlepsze dla naszego zdrowia i jak często możemy je jeść?

Makarony są jednym z możliwych do zastosowania w różnego typu potrawach dodatków skrobiowych. Warto wybierać te makarony, które bazują na mniej przetworzonych mąkach i / lub zawierają dodatki zwiększające ich wartość odżywczą (zawartość błonnika pokarmowego, składników mineralnych i witamin, czy innych składników bioaktywnych). Tą grupę makaronów możemy nazwać makaronami funkcjonalnymi, czyli takimi, które wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu.

Większa zawartość błonnika poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego, a mniejszy udział węglowodanów przyswajalnych poprawia stężenie glukozy po ich spożyciu, zmniejszając indeks glikemiczny produktu. Mniejszy indeks glikemiczny to nie tylko mniejsza glikemia i insulinemia poposiłkowa, ale także dłużej trwające po posiłku uczucie sytości. Indeks glikemiczny makaronu poprawia też dodatek do nich roślin strączkowych, warzyw, nasion, orzechów i ugotowanie ich al. dente.

Standardowy udział dodatków skrobiowych takich jak makron w dziennej racji pokarmowej to około 60-100g (po ugotowaniu), oczywiście dla urozmaicenia w dłuższym okresie czasu warto spożywać go wymiennie z np. grubymi kaszami czy płatkami zbożowymi.

Czytaj więcej: Światowy Dzień Makaronu: Na co warto zwrócić uwagę, wybierając makaron?

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz