Top 10 wydarzeń 2020 roku w sektorze roślinnych alternatyw na świecie



horecatrends.pl - 11 stycznia 2021 16:07


Rok 2020 był przełomowy dla sektora roślinnego. Pomimo zakłóceń i niepewności wywołanych przez pandemię, popyt konsumencki, zainteresowanie inwestorów i aktywność wokół rozwoju nowych produktów osiągnęły nowy poziom. Podczas gdy wiele innych sektorów spożywczych musiało zmagać się z wieloma problemami, sektor roślinny rozwijał się na zasadach partnerskiej współpracy. Przeprowadzono wiele ambitnych transakcji, fuzji i przejęć oraz wprowadzono na rynek wiele przyciągających wzrok produktów.

„To nie przypadek, że był to rok, w którym wielu gigantów tradycyjnego przemysłu spożywczego postanowiło poważnie potraktować sektor roślinnych zamienników” - zauważa Jasmijn de Boo, wiceprezeska ProVeg International. „Wszelkie wyobrażenia o tym, że sektor roślinny może być tylko modą, że konsumenci odwrócą się od siebie w chwili, gdy zrobi się ciężko, zostały mocno odsunięte na bok przez wydarzenia ostatnich 12 miesięcy” – dodała.

Oto wybór ProVeg 10 najważniejszych wydarzeń, które opowiadają historię tego dynamicznego, innowacyjnego sektora w 2020 roku.

1.       Parlament Europejski odrzuca “zakaz wege burgerów”

Kiedy burger nie jest burgerem? Czy stek z definicji, musi być mięsny? A czy kiełbasę roślinną można legalnie nazwać „kiełbasą”? W tym roku poddano pod głosowanie poprawkę zaproponowaną przez Parlament Europejski w celu zakazania takich określeń jak „wege burgery” i „alternatywa jogurtowa”. Jednak dzięki wspólnym wysiłkom ProVeg i innych organizacji, posłowie do PE postanowili poprzeć postulaty rynku roślinnych zamienników mięsa i zagłosowali przeciwko proponowanemu zakazowi. Jest to ważna decyzja, która chroni przyszłość sektora produkcji roślinnej i gwarantuje, że europejscy konsumenci będą mogli nadal kupować alternatywne produkty mięsne w opakowaniach i na rynku, które są napisane intuicyjnym, codziennym językiem.

Jednak po stronie sektora mleczarskiego walka trwa nadal. Mimo, że posłowie głosowali przeciwko „zakazowi wege burgera”, przegłosowano dalsze ograniczenia nazewnictwa dla alternatywnych produktów mlecznych. Wszyscy patrzą teraz na rządy krajowe UE, które będą miały szansę sprzeciwić się nowym ograniczeniom podczas negocjacji w sprawie wspólnej polityki rolnej na początku 2021 roku.

2.       McDonald’s ogłasza burgera McPlant

Największa na świecie sieć fast-foodów w końcu zaczyna przyjmować produkty na bazie roślin. Po przeprowadzeniu testów na kilku rynkach, w listopadzie McDonald’s ujawnił, że planuje wprowadzić na rynek burgera opartego na roślinach w 2021 roku. W ślad za tym mogą pójść dodatkowe produkty roślinne, w tym alternatywy kurczaka.

Biorąc pod uwagę wyjątkowy i globalny zasięg McDonalda, premiera McPlant ma potencjał, aby radykalnie zwiększyć dostępność przystępnych cenowo opcji opartych na roślinach dla konsumentów na całym świecie.

W 2020 r. inne sieci fast-food również poważnie potraktowały sektor roślinny. Burger King połączył siły z marką Unilever – Vegeterian Butcher, aby wprowadzić na rynek brytyjski „Rebel Whopper” na bazie roślin, a także roślinne nuggetsy w Holandii i Niemczech. KFC Kanada stworzyło kanapkę z roślinnym kurczakiem jako stały element menu, podczas gdy Pizza Hut zaczęła wypróbowywać roślinne dodatki.

3.       Impossible Foods zdobywa od inwestorów 500 mln $ w trakcie pandemii

Pandemia była przełomowym momentem dla sektora roślinnych alternatyw. Ze względu na zdrowie, otyłość i zrównoważony rozwój oraz dobrze udokumentowane przypadki wybuchów epidemii COVID-19 w zakładach mięsnych, zainteresowanie konsumentów roślinnymi alternatywami wzrosło.

Jak można się było spodziewać, zainteresowanie inwestorów również wzrosło, co pozwoliło firmie Impossible Foods zebrać w marcu – w samym środku kryzysu związanego z koronawirusem – oszałamiające 500 mln dolarów, aby przyspieszyć plany rozwoju i zwiększyć dystrybucję.

Firma Impossible Foods nie była jednak sama. W całym sektorze inwestycje w białko pochodzenia roślinnego wyniosły 1,1 mld dolarów w ciągu zaledwie sześciu miesięcy, dzięki czemu rok 2020 był przełomowym rokiem dla kapitalizacji rynku roślinnego, wynika z danych sieci inwestorów FAIRR.

4.       Unilever wyznacza ambitny cel sprzedażowy dot. Roślinnych alternatyw

W listopadzie Unilever zobowiązał się do osiągnięcia celu sprzedaży produktów roślinnych w wysokości 1 mld euro do 2027 r., co oznacza pięciokrotny wzrost w ciągu najbliższych siedmiu lat.

Unilever to nie jedyny gigant branży FMCG, który wyznaczył sobie ambitne cele w zakresie sprzedaży produktów roślinnych. We wrześniu Tesco, największa sieć supermarketów w Wielkiej Brytanii, ujawniła plany zwiększenia sprzedaży alternatyw mięsna o 300% do 2025 roku. Detalista zobowiązał się również do poprawy przystępności cenowej opcji roślinnych.

W Niemczech wiodący dostawca Rügenwalder Mühle zwiększył swoje zaangażowanie w zaopatrzenie lokalne, planując w 2021 r. pokrycie 10% swojego całkowitego zapotrzebowania na soję przez soję hodowaną w Niemczech. W pierwszej połowie 2020 roku firma odnotowała również 50% wzrost sprzedaży swoich produktów roślinnych.

5.       Boom na mleko owsiane przekracza wszelkie oczekiwania

Owies był niekwestionowaną gwiazdą sektora roślinnego w 2020 roku. Dzięki długiemu terminowi przydatności do spożycia i braku konieczności chłodzenia, mleko owsiane stało się w czasie pandemii zdecydowanym faworytem wśród kupujących. W USA popyt na mleko owsiane był w pierwszych dniach epidemii tak wysoki, że przewyższał popyt na środki do higieny rąk. Do października owies wyprzedził soję, stając się drugim co do wielkości składnikiem amerykańskich alternatywach mleka (pozostawiając mleko migdałowe w miejscu numer jeden).

Produkty na bazie owsa również rozwijały się gdzie indziej: Oatly rozpoczęło działalność w Singapurze, aby zaspokoić rosnący popyt w Azji, podczas gdy sprzedaż detaliczna produktów na bazie owsa w Wielkiej Brytanii wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego. Owies pojawił się również na wielu nowych produktach, a wśród marek znalazły się Califia, Arla, Starbucks i Nestlé, które w tym roku poszerzyły swój asortyment o nowe opcje na bazie owsa.

 6.       Giganci cukiernictwa budzą się do roślinnej zmiany

Rok 2020 był rokiem, w którym jedni z największych światowych producentów słodyczy zaczęli poważnie traktować sektor roślinny.

W sierpniu firma Lindt przedstawiła plany wprowadzenia na rynek niemiecki gamy czekolady na bazie owsa. Z kolei producent Barry Callebaut zapowiedział wprowadzenie gamy czekolad na bazie roślinnej, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie konsumentów na bezmleczne wyroby cukiernicze.

Nawet ikoniczna marka Cadbury (Dairy Milk) weszła do akcji – w lutym pojawiły się doniesienia, że firma pracuje nad wersją roślinną. Chociaż nie wydaje się, aby premiera miała nastąpić w najbliższym czasie, fakt, że jedna z najpopularniejszych na świecie marek czekolady – jedna z nazwą „dairy (nabiał)” w swojej nazwie – poważnie bada opcje roślinne, pokazuje jak bardzo wzrosło zainteresowanie konsumentów słodyczami roślinnymi.

7.       Mocny rozwój rynku rolnictwa komórkowego

Również mięso hodowane komórkowo poczyniło ogromne postępy w 2020 roku. Rok ten rozpoczął się z hukiem! W styczniu Memphis Meats pozyskało 161 milionów dolarów w swojej największej w historii rundzie finansowania. Fundusze te pomogą firmie zbudować zakład produkcyjny, torując drogę do komercyjnego wprowadzenia na rynek.

W czerwcu KFC ogłosiło współpracę z rosyjską firmą zajmującą się drukiem 3D, której celem jest tworzenie nuggetsów z kurczaka hodowanego komórkowo. W listopadzie izraelskie SuperMeat otworzyło The Chicken, restaurację w Tel Awiwie, która serwuje produkty z kurczaka hodowlanego komórkowo do restauracji. Z kolei w grudniu, Singapur, jako pierwszy kraj na świecie, wydał zezwolenie na sprzedaż i produkcję mięsa hodowanego komórkowo.

Znaczący postęp dokonał się również na rynku fermentacji. W kwietniu amerykański startup Perfect Day otrzymał od Urzędu ds. Żywności i Leków cenne stanowisko “żadnych przeciwskazań“, potwierdzające jego status GRAS (powszechnie uznawany za bezpieczny). Następnie firma zapewniła sobie finansowanie w wysokości 300 milionów dolarów.

8.       Beyond Meat buduje fabrykę w szanghaju

W następstwie pandemii wzrosło zapotrzebowanie na produkty roślinne w Chinach. Firma Beyond Meat szybko zareagowała, ogłaszając plany budowy nowego zakładu produkcyjnego w pobliżu Szanghaju. Inwestycja ta stanowi największy dotychczasowy impuls dla firmy w Chinach, a jej produkcja ma ruszyć na początku 2021 roku.

Nietrudno zrozumieć, dlaczego światowe firmy, takie jak Beyond Meat, chcą rozszerzyć swoją działalność w Chinach. Według Bloomberga, kraj ten odpowiada za 27% światowej konsumpcji mięsa, więc potencjał rozwoju rynku alternatyw dla mięsa jest ogromny.

W związku z tym lokalne podmioty już teraz zwiększają swoje wysiłki. W kwietniu chińska firma z branży spożywczej Starfield nawiązała współpracę z sześcioma sieciami restauracji. We wrześniu Green Monday Holdings, firma produkująca alternatywy wieprzowiny OmniPork, zapewniła sobie 70 mln dolarów w celu poszerzenia portfela produktów roślinnych. Natomiast Dao Foods International planuje zainwestować w 30 startupów w celu przyspieszenia rozwoju chińskiego sektora roślinnego.

9.       Sektor roślinnych alternatyw obala mity przedstawione w reklamie podczas Super Bowl

W 2020 roku nie mieliśmy do czynienia tylko z dobrymi newsami. Wraz ze wzrostem sprzedaży i inwestycji, wzrosła również krytyka. Amerykańska organizacja lobbingowa The Center for Consumer Freedom opublikowała reklamę podczas tegorocznego Super Bowl, atakując używanie „ultra-przetworzonych” składników, takich jak metyloceluloza w niektórych produktach roślinnych. Organizacja ta wcześniej zamieszczała reklamy w amerykańskich gazetach ostrzegające konsumentów przed „fałszywym mięsem”.

Reklama „Super Bowl” była emitowana tylko na poziomie regionalnym i szybko została obalona przez firmy takie jak Impossible Foods, ale są wszelkie powody, aby sektor potraktował takie ataki poważnie. W miarę jak sektor roślinny będzie się nadal rozwijał, sprzeciw również będzie coraz głośniejszy, a listy składników są łatwym celem. Jest to jedna z tych bitew, która dopiero zaczyna się rozgrzewać.

10.   LiveKindly Co. Tworzy roślinne imperium

Astronomiczny wzrost nowego kolektywu roślinnego The LiveKindly Co. pokazuje, jak szybko rynek roślinny rozwijał się w roku 2020.

Nowy kolektyw, stworzony przez grupę przedstawicieli przemysłu spożywczego i wspierany przez fundusze w wysokości 200 milionów dolarów, zbudował w zawrotnym tempie szybko rosnący portfel roślinny. Przejął on cyfrową firmę medialną LiveKindly (która nadała również nazwę nowej grupie), wraz z niemiecką marką alternatyw mięsa LikeMeat i południowoafrykańską The Fry Family Food Co, a także przejął udziały w spółce Puris, produkującej wege alternatywy na bazie białka grochu. W czerwcu nastąpiło przejęcie szwedzkiej marki roślinnego mięsa Oumph!

LiveKindly Co. na tym nie poprzestaje. W październiku kolektyw zebrał dodatkowe 135 mln dolarów, aby przyspieszyć rozbudowę swojego portfela. Uderzył również w renomowaną spółkę joint venture z niemieckim producentem drobiu PHW, pod marką Green Meadows, która będzie zajmować się produkcją i dystrybucją produktów LiveKindly w Europie.