Partnerzy portalu
Top 10 wydarzeń 2020 roku w sektorze roślinnych alternatyw na świecie Top 10 wydarzeń 2020 roku w sektorze roślinnych alternatyw na świecie; fot. shutterstock

Top 10 wydarzeń 2020 roku w sektorze roślinnych alternatyw na świecie

Autor: horecatrends.pl Data: 11 stycznia 2021 16:07

Rok 2020 był przełomowy dla sektora roślinnego. Pomimo zakłóceń i niepewności wywołanych przez pandemię, popyt konsumencki, zainteresowanie inwestorów i aktywność wokół rozwoju nowych produktów osiągnęły nowy poziom. Podczas gdy wiele innych sektorów spożywczych musiało zmagać się z wieloma problemami, sektor roślinny rozwijał się na zasadach partnerskiej współpracy. Przeprowadzono wiele ambitnych transakcji, fuzji i przejęć oraz wprowadzono na rynek wiele przyciągających wzrok produktów.

Jak można się było spodziewać, zainteresowanie inwestorów również wzrosło, co pozwoliło firmie Impossible Foods zebrać w marcu – w samym środku kryzysu związanego z koronawirusem – oszałamiające 500 mln dolarów, aby przyspieszyć plany rozwoju i zwiększyć dystrybucję.

Firma Impossible Foods nie była jednak sama. W całym sektorze inwestycje w białko pochodzenia roślinnego wyniosły 1,1 mld dolarów w ciągu zaledwie sześciu miesięcy, dzięki czemu rok 2020 był przełomowym rokiem dla kapitalizacji rynku roślinnego, wynika z danych sieci inwestorów FAIRR.

4.       Unilever wyznacza ambitny cel sprzedażowy dot. Roślinnych alternatyw

W listopadzie Unilever zobowiązał się do osiągnięcia celu sprzedaży produktów roślinnych w wysokości 1 mld euro do 2027 r., co oznacza pięciokrotny wzrost w ciągu najbliższych siedmiu lat.

Unilever to nie jedyny gigant branży FMCG, który wyznaczył sobie ambitne cele w zakresie sprzedaży produktów roślinnych. We wrześniu Tesco, największa sieć supermarketów w Wielkiej Brytanii, ujawniła plany zwiększenia sprzedaży alternatyw mięsna o 300% do 2025 roku. Detalista zobowiązał się również do poprawy przystępności cenowej opcji roślinnych.

W Niemczech wiodący dostawca Rügenwalder Mühle zwiększył swoje zaangażowanie w zaopatrzenie lokalne, planując w 2021 r. pokrycie 10% swojego całkowitego zapotrzebowania na soję przez soję hodowaną w Niemczech. W pierwszej połowie 2020 roku firma odnotowała również 50% wzrost sprzedaży swoich produktów roślinnych.

5.       Boom na mleko owsiane przekracza wszelkie oczekiwania

Owies był niekwestionowaną gwiazdą sektora roślinnego w 2020 roku. Dzięki długiemu terminowi przydatności do spożycia i braku konieczności chłodzenia, mleko owsiane stało się w czasie pandemii zdecydowanym faworytem wśród kupujących. W USA popyt na mleko owsiane był w pierwszych dniach epidemii tak wysoki, że przewyższał popyt na środki do higieny rąk. Do października owies wyprzedził soję, stając się drugim co do wielkości składnikiem amerykańskich alternatywach mleka (pozostawiając mleko migdałowe w miejscu numer jeden).

Produkty na bazie owsa również rozwijały się gdzie indziej: Oatly rozpoczęło działalność w Singapurze, aby zaspokoić rosnący popyt w Azji, podczas gdy sprzedaż detaliczna produktów na bazie owsa w Wielkiej Brytanii wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego. Owies pojawił się również na wielu nowych produktach, a wśród marek znalazły się Califia, Arla, Starbucks i Nestlé, które w tym roku poszerzyły swój asortyment o nowe opcje na bazie owsa.

 6.       Giganci cukiernictwa budzą się do roślinnej zmiany

Rok 2020 był rokiem, w którym jedni z największych światowych producentów słodyczy zaczęli poważnie traktować sektor roślinny.

W sierpniu firma Lindt przedstawiła plany wprowadzenia na rynek niemiecki gamy czekolady na bazie owsa. Z kolei producent Barry Callebaut zapowiedział wprowadzenie gamy czekolad na bazie roślinnej, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie konsumentów na bezmleczne wyroby cukiernicze.

Nawet ikoniczna marka Cadbury (Dairy Milk) weszła do akcji – w lutym pojawiły się doniesienia, że firma pracuje nad wersją roślinną. Chociaż nie wydaje się, aby premiera miała nastąpić w najbliższym czasie, fakt, że jedna z najpopularniejszych na świecie marek czekolady – jedna z nazwą „dairy (nabiał)” w swojej nazwie – poważnie bada opcje roślinne, pokazuje jak bardzo wzrosło zainteresowanie konsumentów słodyczami roślinnymi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz