Partnerzy portalu
Trendy 2022: Nostalgia food i ultraurban farming Trendy 2022; fot. mat. pras.

Trendy 2022: Nostalgia food i ultraurban farming

Nostalgia food, smart food shopping czy ultraurban farming - to obszary zero waste oraz wszelkie działania zmierzające do zainicjowania zmian społecznych w zakresie niemarnowania żywności i zrównoważonego rozwoju.

Autor: oprac. AW Data: 18 stycznia 2022 10:22

Too Good To Go wraz z Trendradar przygotowało przegląd trendów, które w tym roku będą nam szczególnie bliskie. Główną osią jest tematyka zero waste, żywność oraz ograniczenie marnowania. Część z nich rozwijała się już w ubiegłych latach, jednak pojawiły się też nowe dotąd znane nielicznym.

Trendy 2022

Co będzie miało największą siłę rażenia w 2022 roku? W tym roku na mapie eko-trendów w centrum zainteresowania jest zero waste i nic w tym dziwnego, bo jest to megatrend, który z roku na rok przybiera na sile. Przenika się on również z takimi "zielonymi" trendami jak dieta klimatyczna, nostalgia food, smart food, eco-tech czy poszukiwaniem nowych, bardziej zrównoważonych i naturalnych materiałów, które można innowacyjnie wykorzystać np. jako zamienniki nie-ekologicznych produktów. Rok 2022 to w obszarze naszych konsumenckich postaw powrót do tradycji, planowania i oszczędności. Dlatego tak ważne będą przemyślane wybory, ponowne wykorzystanie istniejących produktów czy zastosowanie technologii w służbie ekologii.

Circular to "New Normal" dla Gen Z

Reuse, recycling i resale – to słowa klucze w przypadku gospodarki cyrkularnej niezwykle bliskie najmłodszemu pokoleniu. Generacja „Z” chce widzieć ekonomię jako obieg zamknięty, gdzie zużyte materiały i surowce wprowadzane są ponownie do kolejnego cyklu życia. Dlatego tak lubią rozwiązania i modele biznesowe oparte o wynajem i ponowne wykorzystanie.

Dieta „klimatyczna” i magiczne grzyby

Mamy coraz większą świadomość na temat kosztu, jaki planeta ponosi w procesie produkcji jedzenia. Jest to nie tylko ślad węglowy pochodzący z transportu, ale również ze zużycia wody, energii czy ziemi. Niektóre produkty posiadają mniejszy ślad, inne większy. Mając jednak na uwadze wpływ jedzenia na środowisko, będziemy chcieli dokonywać świadomych wyborów. Właśnie dlatego normalizacja roślinnej żywności jest tego naturalną konsekwencją i poszukiwania równowagi w diecie. Sporo z nas chce ograniczyć spożycie mięsa czy nabiału, stawiając na fleksitarianizm czy reduktarianizm. Okazuje się, że niektóre grzyby jak na przykład japońskie Koji są w stanie świetnie podbijać smak potraw. Aromaty umami mogą być niezwykle pomocne przy produkcji roślinnego mięsa. „Magia” grzybów ukryta jest również w ich bioróżnorodności. Świetnie sprawdzą się również jako wsparcie przy rozkładaniu plastiku, co jest szczególnie ważne w przypadku opakowań jednorazowych. W tym roku zdecydowanie będziemy stawiać na te wielokrotnego użytku, co również wymusiła wszechobecna pandemia. Zauważono istotny wzrost sprzedaży posiłków na wynos, co jest ogromnym wyzwaniem dla producentów opakowań. Ekoświadomi klienci chcą, żeby jedzenie zostało zapakowane zgodnie z ich przekonaniami. Dlatego stosowanie rozwiązań nadających się do recyklingu, materiałów biodegradowalnych i jadalnych będzie trendy.

Aplikacje w służbie ekologii świetnie korespondują z trendem Smart Food Shopping ze względu na rosnące zainteresowanie nurtem Eco Tech. Personalizacja, analiza naszej diety, plany posiłków, gotowa lista zakupów. To łatwe i przyjemne dla nas rozwiązania. Będziemy stawiać na ograniczanie marnowania żywności przez świadome wybory. Cyfrowe i inteligentne rozwiązania w zakresie odpowiedzialnego podejścia do żywności będą niezwykle potrzebne.

Nostalgia food

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz