×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
Trendy: W Polsce dominuje sprzedaż wina czerwonego, ale moda na białe też do nas dociera
Na rynkach światowych ogromnie wzrosła sprzedaż wina białego. Moda na nie dociera też do Polski. Fot. Shutterstock

Trendy: W Polsce dominuje sprzedaż wina czerwonego, ale moda na białe też do nas dociera

Autor: KG/horecatrends Data: 03 grudnia 2022 08:55

- Polska wciąż jest krajem, gdzie dominuje sprzedaż spokojnego wina czerwonego, a tym najbardziej sztandarowym jest primitivo - mówi Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. - Natomiast na rynkach światowych ogromnie wzrosła sprzedaż wina białego. Do tego stopnia, że są takie regiony winiarskie, że go brakuje. Moda na białe wina dociera też do Polski.

Jak pokazują najnowsze badania firmy NielsenIQ, w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy wydali na wino ponad 4 mld zł, czyli o 4,9% więcej niż rok wcześniej. Jednak w tym przypadku, podobnie zresztą jak i innych kategorii alkoholowych, zaobserwowano spadek ilości kupowanego wina. W analizowanym okresie wolumen odnotował 0,9% spadek rok do roku - czytamy w komunikacie prasowym.

- Wyniki sprzedaży odzwierciedlają kondycję finansową i nastroje Polaków. Wielu wydatków nie da się uniknąć, lecz redukcja tych na przyjemności, a jest nią na przykład wino, okazuje się coraz częstszą decyzją - komentuje Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Jakie wina sprzedają się w Polsce?

Wina spokojne to największa kategoria rynku wina, stanowiąca ponad 60% wartości win sprzedanych w Polsce. Ich wartość w ostatnim roku, podobnie jak przed rokiem, osiągnęła poziom 2,5 mld zł, jednak wolumen sprzedaży odnotował 4.0% spadek w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

- Polska wciąż jest krajem, gdzie dominuje sprzedaż spokojnego wina czerwonego, a tym najbardziej sztandarowym jest primitivo - tłumaczy Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina. - Duży wzrost notujemy w kategorii win różowych, ale tu jest efekt niskiej bazy. Natomiast na rynkach światowych ogromnie wzrosła sprzedaż wina białego. Do tego stopnia, że są takie regiony winiarskie, że go brakuje. Moda na białe wina dociera też do Polski.

Białe wina są lubiane przez kobiety i młodych

W opinii Pawła Gąsiorka wynika to z charakteru win białych.

- Są lekkie, nieskomplikowane, przyjemnie się je pije na nieformalnych spotkaniach towarzyskich. Dla osób, które nie lubią piwa są świetną alternatywą. Lubią je panie i młodzi. To oni napędzają ten wzrost. Sądzę, że proporcje konsumpcji win białych do czerwonych będą się w Polsce zmieniać na korzyść tych pierwszych - ocenia Prezes Domu Wina.

- W naszym kraju doskonale radzi sobie także kategoria win aromatyzowanych - dodaje z kolei Jakub Nowak, Prezes JNT Group. -  Szczególnie upodobało sobie je młode pokolenie dorosłych. Z pewnością nie bez znaczenia jest fakt, iż wychowało się ono na napojach kolorowych, smakowych i obecnie tych samych cech poszukuje w winach. Warto podkreślić, iż kategoria win aromatyzowanych często stanowi pierwszy krok konsumenta w drodze ku degustacji win wytrawnych, bardziej wysublimowanych.

Za co kochamy prosecco? Za dolce vita

W przeciwieństwie do win spokojnych, druga największa kategoria, czyli wina musujące, nadal rozwija się zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu sprzedaży. Prym niezmiennie wiedzie tu prosecco.

- Rozwój rynku win musujących, a w szczególności prosecco, to nie tylko polska specjalność – mówi Tomasz Potrzebowski, ekspert rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska. - Trend ten utrzymuje się w wielu krajach i jak prognozuję - stan ten utrzyma się również i w przyszłym roku.

Za co tak lubimy prosecco? - Pić prosecco to jakby naśladować Włochów, którzy są mistrzami dolce vita. Prosecco jest zatem esencją włoskiego luzu i umiłowania życia - tłumaczy Tomasz Potrzebowski.

Podkreśla, że wina musujące kojarzone są, nadal przez wielu,  jako trunki przeznaczone do celebrowania jedynie ważnych chwil.

- Dzięki opisanym wyżej cechom prosecco opuściło ten krąg i poszło naprzód, czyli stało się winem codziennym. Prosecco cudowne jest pite solo, ale warto podkreślić, że i równie często wykorzystywane jest jako baza do pysznych i modnych koktajli, które bez trudu przygotować można w domu. W czasach cięcia  wydatków ma to znaczenie - podsumowuje ekspert rynku wina.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz