Partnerzy portalu
Veganuary 2021: Coraz więcej osób przystępuje do roślinnego wyzwania Veganuary 2021; fot. shutterstock

Veganuary 2021: Coraz więcej osób przystępuje do roślinnego wyzwania

Styczeń to czas roślinnego wyzwania. Jak podaje RoślinnieJemy, miesiąc na roślinnej diecie w ramach Veganuary  2021 zadeklarowało ponad 500 tys. osób, dwa razy więcej niż w 2020 roku.

Autor: horecatrends.pl Data: 18 stycznia 2021 09:00

Ograniczanie zwierzęcych produktów w diecie i zastępowanie ich roślinnymi zamiennikami jest coraz bardziej popularne na całym świecie, w tym także w Polsce. Potwierdza to m.in. zainteresowanie inicjatywą Veganuary (z ang. vegan + january = wegański + styczeń). Veganuary to brytyjska kampania, której celem jest promowanie diety roślinnej i zachęcenie jak największej liczby osób do wypróbowania diety wegańskiej. Od początku istnienia podjęcie roślinnego wyzwania w ramach Veganuary zadeklarowało już ponad milion osób ze 192 krajów świata.

W tym roku także restauracje i producenci żywności wychodzą naprzeciw wszystkim, którzy decydują się ograniczyć ilość mięsa w diecie lub z niego zrezygnować.

Kilka przykładów wymienia RoślinnieJemy:

  • odwiedzając wytrynę Tesco.uk (jak i innych brytyjskich marketów) zauważymy zakładkę Veganuary w głównej sekcji.
  • brytyjska sieć convenience – Pret – wycofała mięsnego wrapa z klopsami na rzecz wprowadzenia jego roślinnej wersji we współpracy z Meatless Farm.
  • This.uk, producent roślinnych kawałków kurczaka i bekonu, uruchomił infolinię pod  hasłem „Veganuary feeling like a misteak?”

Również w Polsce firmy coraz chętniej podejmują temat styczniowego wyzwania. Violife zachęca na swoich kanałach społecznościowych do dołączenia do Veganuary, Dobra Kaloria prowadzi Roślinne Wyzwanie (we współpracy z wyzwaniem RoślinnieJemy), a Primavika współpracuje z naszą kampanią Jasna Strona Mocy przy specjalnej, sportowej edycji roślinnego wyzwania.

Czytaj też: Foods Brothers: W dobie pandemii Polacy kupują więcej zamienników mięsa

Kuchnia roślinna i produkty roślinne także w 2021 pojawiają się w podsumowaniach trendów na rozpoczynający się właśnie rok.

Wśród kluczowych trendów na 2021 międzynarodowa agencja WGSN wyróżniła substytuty jajek jako jedną z najszybciej rozwijających się kategorii produktowych, przewidując jej dalszy rozwój w kolejnych latach. Dane SPINS odnośnie do wielkości sprzedaży produktów roślinnych w Stanach Zjednoczonych opublikowane przez The Good Food Institute potwierdzają dynamiczny wzrost (o 192%!) kategorii roślinnych alternatyw jajek (jej wartość jest jednocześnie najmniejsza w porównaniu do pozostałych). Nasz rodzimy rynek jest póki co stosunkowo mało rozwinięty w tym obszarze – dostępne są produkty marki vEGGs, uwagi warty może być projekt Wegecznica oraz zapowiadany przez Michała Piosika podczas ostatniego Demo Day Foodteech.ac koncept MYEGG.

Rosnące zainteresowanie Polaków roślinnym jedzeniem potwierdza też kolejne badanie – „Kuchnia roślinna w Polsce” – przeprowadzone na zlecenie Pyszne.pl.

56% Polaków co najmniej od czasu do czasu jada posiłki roślinne. Według sondażu aspekty zdrowotne i smak to główne czynniki wpływające na wybór roślinnego jedzenia. Aż 51% z nas uważa, że dzisiaj łatwiej niż pięć lat temu jest odżywiać się roślinnie.

Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80 proc. z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych. Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30 proc. badanych, a próbowało zaledwie 10 proc.

 – Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest iż najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań – pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się – mówi Maciej Otrębski,  Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.

– 2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych – dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.