Partnerzy portalu
Weganizm - roślinne zamienniki to już standard! fot. shutterstock

Weganizm - roślinne zamienniki to już standard!

Weganizm i wegetarianizm to tendencje, które obecnie silnie wpływają na działalność innowacyjną na globalnym rynku żywności. Trend roślinny na rynku żywności jest więc faktem. Wiele wskazuje również na to, że przyszłość także jest roślinna...

Autor: www.horecatrends.pl Data: 26 września 2019 08:44

Dieta roślinna ma swój początek już w starożytnej Grecji, ale od kilkunastu lat przeżywa swój absolutny renesans. W popularyzację wegetarianizmu i weganizmu aktywnie włącza się wiele gwiazd, celebrytów i influencerów. To grono poszerza się coraz bardziej, co spowodowało, że w 2019 roku wegetarianizm wymieniany jest jako jeden z 10 najważniejszych trendów!

Mimo popularyzacji roślinnych trendów w odżywianiu, produkcja mięsa na światowym rynku wzrasta – w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat aż 4-krotnie. Dlatego ważna jest promocja diet przyjaznych środowisku nie tylko na poziomie konsumenckim, ale również instytucjonalnym – co zaczyna się dziać w kolejnych krajach Zachodu – informuje Roślinniejemy.org. Z raportu ONZ wynika, że dieta roślinna jest realnym narzędziem w walce z globalnym ociepleniem.

Prognozy mówią, że w 2050 roku na świecie będzie ok. 10 miliardów ludzi. Produkcja żywności, zwłaszcza mięsa, będzie wówczas gigantycznym wyzwaniem. Zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zmiany klimatu.


Obecnie blisko 30 proc. Polaków deklaruje, że od czasu do czasu spożywa produkty roślinne będące bezpośrednimi alternatywami mięsa, 6% robi to regularnie, a 31% jest otwarta by próbować takich produktów. Asortyment zarówno na półkach sklepowych sieci handlowych jak i menu lokali i restauracji są coraz bogatsze - kolejni producenci proponują coraz wyższej jakości roślinne burgery (np. światowych marek jak Beyond Meat czy Linda McCartney), nuggetsy, czy kiełbaski oraz kurczaki (a właściwie qurczaki). W odpowiedzi na potrzeby związane ze stylem odżywiania dzisiejszych konsumentów, inspirujące zmiany nastąpiły w kategorii zamienników mięsa.

– Obecnie na półce znaleźć można wiele wariantów bazujących na składnikach spójnych z dietą wegetariańską i wegańską, w różnych formatach (m.in. burgery, kiełbaski, ‘mięso mielone’), a także przykuwających uwagę wariantach smakowych. Rozwój tej kategorii jest kluczowy nie tylko z uwagi na dotarcie do grupy osób stosujących diety roślinne (w różnych wymiarach), ale także dla pozyskania nowych konsumentów. Zamienniki produktów mięsnych oferują nowe doświadczenia smakowe, a także wartości odżywcze, które stają się ciekawym urozmaiceniem dla osób niestosujących żadnych diet eliminacyjnych – dodaje Senior Food and Drink Analyst Mintel.

Żywność 100 proc. roślinna z roku na rok staje się coraz popularniejsza. Sięgają po nią nie tylko zadeklarowani weganie, lecz także dotychczasowi mięsożercy czy fleksitarianie. Jak pokazują ostatnie lata, na ten kierunek otwierają się również giganci fast food.

W kwestii przyszłości żywności coraz częściej mówi się na temat mięsa hodowanego komórkowo. Jak informują Wysokie Obcasy „już w XIX wieku francuski chemik prof. Marcellin Pierre Berthelot przekonywał, że hodowla mięsa w laboratoriach będzie rzeczywistością w 2000 roku, a Winston Churchill w roku 1931 napisał: "Uciekniemy od absurdu hodowania całej kury po to tylko, by zjeść pierś lub skrzydło, poprzez rozwijanie tych części oddzielnie".

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • Gość

    Z pewnością nie pójdę za tym stadem . Oczywiście każdy ma prawo wyboru . Ale ja czuję się fantastycznie jedząc raz dziennie , tłuste mięso . Jeśli warzywo to tylko ziemniak . Żadnej mąki i cukru . Suplementuje jod w postaci Lugoli , pozbyłam się wielu dolegliwości . Życzę powodzenia . Nie lubię być trendy .

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.