Partnerzy portalu
Wolny Kraft: polskie piwa towarzyszą na co dzień regionalnym kuchniom w wielu krajach (wywiad) Paweł Leszczynski, prezes Stowarzyszenia Wolny Kraft, piwowar domowy i współtwórca Warszawskiego Festiwalu Piwa. fot. materiały prasowe

Wolny Kraft: polskie piwa towarzyszą na co dzień regionalnym kuchniom w wielu krajach (wywiad)

Odmrożenie gospodarki spowodowało coraz większy ruch w restauracyjnych ogródkach. Nic w tym dziwnego, bo w ciepłe, czerwcowe popołudnia i wieczory jest przyjemnie zjeść pyszną kolację i napić się zimnego piwa na świeżym powietrzu. O trendach na rynku browarów i łączeniu piwa z jedzeniem rozmawiamy z Pawłem Leszczyńskim, prezesem Stowarzyszenia Wolny Kraft, piwowarem domowym, sędzią piwnym i współtwórcą Warszawskiego Festiwalu Piwa.

Autor: Jakub Szymanek/horecatrends.pl Data: 03 czerwca 2020 08:41

Horecatrends.pl: Jakie są obecnie trendy na rynku piw rzemieślniczych?

Paweł Leszczyński: Cały czas bardzo popularne są lekko mętne piwa z dużą ilością chmielu, tak zwane new england IPA lub NE IPA. W tym sezonie zapowiadał się wielki powrót piw owocowych, a także słodkie piwa ciemne (tzw. pastry stouty / cukiernicze stouty). Najnowszą ciekawostką są piwa słodko-kwaśne, często z owocami. Coraz więcej pojawia się na rynku piw niskoalkoholowych lub bezalkoholowych, choć te ostatnie warzone są przez duże i średniej wielkości browary, mniejsze nie zawsze dysponują odpowiednią technologią. Ciekawym trendem w USA, który często przenika na nasz rodzimy rynek, są piwa Spiked Seltzer, czyli piwa z dużą ilością minerałów, mniejszą ilością kalorii, nierzadko z dodatkiem soków owocowych.

Po jakie rodzaje, smaki piw domowych i rzemieślniczych konsumenci sięgają najczęściej?

W przypadku piw domowych ciężko mówić o konsumentach i o pewnych trendach, ponieważ zjawisko to jest małe i niemierzalne. Natomiast w przypadku browarów rzemieślniczych najlepiej sprzedają się piwa z większą ilością amerykańskiego chmielu tworzącego ich aromat oraz lagery, które niby znamy, choć często w gorszym, tańszym, koncernowym wydaniu. Coraz częściej browary starają się stworzyć piwo, które zachęci klienta do sięgnięcia po ciekawsze rzemieślnicze style, ale nie będzie za bardzo odstawać od tego, co już zna. Takie piwo nazywa się czasem fake lagerem (nawiązując do piwa z 2013 roku, które wyprodukował browar BrewDog), ale właściwie każdy browar ma do tego tematu indywidualne podejście.

Coraz bardziej popularnym kierunkiem staje się łączenie piwa z jedzeniem. Co myślisz o tym zjawisku, czy będzie się ono rozwijać?

Na pewno, jeśli tylko rynek na to pozwoli. Dobry alkohol zawsze może w interesujący sposób rozwinąć smak posiłku. Niestety w restauracjach, które szczycą się świetnymi recenzjami, oprócz wina i alkoholi z górnej półki, do posiłku dostaniemy zwykle piwo koncernowe. W jego popularnej odsłonie lub udające piwo rzemieślnicze czy importowane. Do czasu, kiedy sami nie zaczniemy pytać w restauracjach o piwa rzemieślnicze, restauratorzy nie nauczą się, jak używać go w kuchni i łączyć z potrawami. W Polsce mamy już piwa w tysiącach różnych smaków, które w wielu krajach na co dzień towarzyszą regionalnym kuchniom. Już czas zatem, żeby te niesamowite smaki wzbogaciły też nasze dania. Pytajmy więc kelnerów o piwa rzemieślnicze i nie wahajmy się wyjść, jeśli oferta jest nieciekawa. Jeśli kucharze zaczną zauważać, że mogą pójść w kuchni o krok dalej, czeka nas wspaniała nagroda – bogactwo smaków, które dopiero możemy odkryć. A jako miłośnik dobrego jedzenia i piwa nie wyobrażam sobie nic piękniejszego.

Czytaj również: Stowarzyszenie Wolny Kraft o rynku piwa, trendach i wpływie koronawirusa na browary rzemieślnicze (duży wywiad)

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.