Partnerzy portalu
Znani kucharze promują polską kuchnię i polskie borówki za granicą (wideo) fot. unsplash.com

Znani kucharze promują polską kuchnię i polskie borówki za granicą (wideo)

Autor: www.horecatrends.pl Data: 08 lutego 2019 14:23

Polish Berry Cooperative - pochodzące z Polski największe w Europie zrzeszenie grup producentów borówki zainicjowało kulinarną promocję polski i polskich borówek. Chcą razem z kucharzami pokazać, jak zmienia się polska kuchnia, która jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Współpraca została zainaugurowana w Berlinie na „najzdrowszych targach świata” (Fruit Logistica, 6-8 lutego 2019). Prezentacje wsparli znakomici kucharze, Michał Czekajło oraz Mikołaj Rey, finaliści TopChef i MasterChef.

Polska kuchnia dynamicznie się zmienia. Kulinaria stały się naszą atrakcją turystyczną. Kraków został niedawno Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej 2019. Otrzymał to wyróżnienie od Europejskiej Akademii Gastronomicznej jako pierwsze miasto w Europie.

- Kucharze szybko się uczą, poznają polskie produkty, często poznają ich producentów. Wtedy następuje przełom. Zyskują świadomość produktu, smaku, lepiej czują technikę, metody obróbki. Wtedy kucharze we wspaniały sposób odchudzają kuchnię. W Polsce wszystko staje się lżejsze. Polska  kuchnia idzie w tę stronę - mówi Mikołaj Rey, ekspert kulinarny, uczestnik pierwszej polskiej edycji MasterChef i zwycięzca specjalnej edycji MasterChef „Najlepsi”.

- Młodzi kucharze wchodząc do zawodu przez lata bazowali tylko na zagranicznych przepisach i produktach. Mijał czas, zanim powrócili do tradycyjnych owoców i warzyw. Dziś się to zmienia. Idziemy naprawdę w dobrą stronę – potwierdza Michał Czekajło, współtwórca Food Think Tank, Szef Kuchni Browaru Stu Mostów z prestiżową Czapką przewodnika Gault&Millau, finalista TopChef, jeden z najbardziej nieszablonowych kucharzy młodego pokolenia.

- Kuchnia jest taka, jak się o niej mówi. Dlatego warto odejść od stereotypu, że kuchnię mamy ciężką, tradycyjną, tłustą, generalnie zdominowaną przez mięso. Pokazujemy, że polskie owoce są smaczne i że mogą być wykorzystywane w kuchni na wiele sposobów. Nasza kuchnia idzie w dobrym kierunku. Jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Jako producenci, mamy tu ważną rolę do odegrania - mówi Dorota Zęgota, Prezes Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki ELLIOT, członka Polish Berry Cooperative.

Na całym świecie rośnie świadomość zdrowotnej roli owoców, w tym borówek. Globalna sprzedaż owoców jagodowych rośnie w tempie ponad 6% rocznie. W UE ten wzrost jest nawet wyższy i wynosi 8% rocznie. Globalnie sprzedaż owoców jagodowych uzyskuje już większe wartości niż jabłek. Polska jest znaczącym producentem owoców i warzyw, europejskim liderem w ich eksporcie. Borówka jest już drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem. Jej popularność rośnie również w Polsce.

- Furorę robi nasz borówkowy lunch – lekki i bardzo polski. Jogurt, frużelina z borówek, kruszonka z chleba żytniego. A w Berlinie kluski leniwe z borówkami. Danie, które przywołuje czasy dzieciństwa. Danie proste, tradycyjne i lżejsze poprzez dodanie owoców. Całość uzupełniły borówkowe lizaki, pomyślane jako smaczny prezent dla dzieci, których rodzice pojechali na targi - powiedziała Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członka PBC.

- Borówki są prawdziwą wizytówką Polski. Na całym świecie dobrze budują markę Polska Smakuje. Produkują je ludzie z pasją. Polska ma też dobry klimat, połączenie chłodnych nocy i bardzo ciepłych dni sprzyja uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości. Nadaje on polskim borówkom wyjątkowy smak. Czasem trudny do osiągnięcia na południu Europy. Zdaniem wielu, to najsmaczniejsze borówki na świecie – puentował Mikołaj Rey, kulinarny ekspert, potomek Mikołaja Reja - ojca literatury polskiej. Najbardziej znany kucharz wśród arystokratów i arystokrata wśród kucharzy. Urodzony we Francji, ale wielki „polski entuzjasta”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz