Partnerzy portalu
Zupa Disco z Jagną Niedzielską w walce przeciwko marnowaniu żywności Wydarzenie Zupa Disco zostało zorganizowane z okazji nowego święta wprowadzonego przez ONZ - Międzynarodowego Dnia Świadomości nt. Strat i Marnowania Żywności. / fot. materiały prasowe

Zupa Disco z Jagną Niedzielską w walce przeciwko marnowaniu żywności

Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności, obchodzony jest 29 września. Z tej to okazji Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie zorganizowały wydarzenie pod nazwą Zupa Disco. Oprócz gotowania zupy eksperci rozmawiali o kluczowych problemach związanych z marnowaniem żywności oraz datach ważności.

Autor: horecatrends.pl/informacja prasowa Data: 28 września 2021 16:21

Skalę marnowania żywności w Polsce obrazują wyniki badań, zrealizowanych w projekcie PROM, którego liderem jest Federacja Polskich Banków Żywności. Obecnie punktem odniesienia jest 5 mln ton. Tyle żywności w skali roku jest wyrzucanej w Polsce. Czy mamy szansę na zmniejszenie tych ilości w nadchodzących latach?

W Polsce rocznie marnuje się 5 mln ton żywności

Z opracowanego przez FPBŻ raportu „Perspektywy zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku” wysnuwają się raczej pesymistyczne wnioski. Eksperci prognozują co prawda zmniejszenie się skali marnowania, ale jako ewolucja w procesie. Skuteczne ograniczenie marnowania żywności w najbliższej dekadzie będzie wymagało zarówno nakładów finansowych, ale też współpracy podmiotów publicznych i prywatnych.

W raporcie wskazano, że największe zmiany muszą się dokonać w gospodarstwach domowych, bo tam marnuje się najwięcej. Czy zatem każdego z nas czekają „kuchenne rewolucje”?

- Choć fakt, że najwięcej żywności marnuje się w domach może martwić, pokazuje to jednocześnie, że każdy z nas może realnie przyczynić się do poprawy sytuacji. Dlatego uświadamianie skali problemu, edukacja i dzielenie się praktycznymi wskazówkami są tak istotne. Cieszymy się, że wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności i partnerami akcji możemy działać w tym obszarze. Doskonale wpisuje się to również w realizowany przez nas program „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, w ramach którego marka Winiary m.in. podpowiada konsumentom, co mogą robić każdego dnia w swoich domach, by ograniczyć marnowanie jedzenia – komentuje Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé.

W trakcie wydarzenia Zupa Disco, eksperci dyskutowali o wyzwaniach związanych z ograniczeniem marnotrawstwa w Polsce.

Dzięki debacie można było się dowiedzieć, jakie wyzwania stoją nie tylko przed konsumentami, ale sieciami handlowym, producentami żywności, czy też branżą gastronomiczną.

- Od lat realizujemy projekty oraz podejmujemy działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności. Bardzo istotna jest przy tym współpraca z naszymi parterami, w tym z Federacją Polskich Banków Żywności. Wrzesień to dla nas miesiąc upływający pod znakiem kampanii „Sztuka niemarnowania”, w której inspirujemy naszych klientów do kreatywnego i proekologicznego podejścia do gospodarowania żywnością. Kampania trwa od 13.09 we wszystkich sklepach Lidl Polska oraz w naszych kanałach komunikacji online i jest jedną z licznych inicjatyw, które podejmujemy w zakresie edukacji ekologicznej, wpisującą się w nasze kluczowe aktywności w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Kolejnym istotnym tematem podjętym w debacie była rozmowa o datach ważności produktów spożywczych. Wyjaśniono jakie są różnice między „Należy spożyć do…” a „Najlepiej spożyć przed” i co tak naprawdę oznaczają te daty. Ten element ma również wpływ na marnowanie, gdyż konsumenci najczęściej nie rozróżniają tych określeń.

- Nasza Zupa Disco to mieszanka dobrej zabawy, edukacji jak również wsparcie osób potrzebujących. Mam nadzieję, że wspólnie z partnerami udało nam się stworzyć ciekawą i inspirującą recepturę na to, jak nie marnować żywności. A przekaz naszej idei – Nie marnuje !  trafi do jak największego grona odbiorców. Tak podsumowała wydarzenie Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności

Organizatorami byli Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie.

Wydarzenie wspierali partnerzy strategiczni: Miasto Warszawa/Kampania „Wiem, co jem”, Winiary, Lidl oraz partnerzy wspierający: Too Good To Go, Restaurant Week.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.