Partnerzy portalu
Jak założyć muzeum? (Wskazówki dla gastronomii) Jaka jest definicja muzeum, co należy zrobić, żeby je założyć?/ fot. shutterstock

Jak założyć muzeum? (Wskazówki dla gastronomii)

Nowe pandemiczne wytyczne rządu wywołały spore zainteresowanie placówkami kultury m.in. wśród przedstawicieli branży HoReCa. Dlatego zapytaliśy u źródła, jak założyć muzem.

Autor: MB; www.horecatrends.pl Data: 03 lutego 2021 08:25

Minister zdrowia, przedstawił kolejne obostrzenia, które będę obowiązują od 1 do 14 lutego 2021. Ograniczona pozostaje działalność hoteli oraz restauracji, z kolei otwarte zostały galerie handlowe i muzea.

W zawiązku z tym zaczęliśmuy się zastanawiać, co trzeba zrobić by założyć muzem?

Muzeum gastronomii - czy po decyzji rządu czeka nas lawina otwarć?

Piw Paw przebranżowił się w Warszawskie Muzeum Kapsli

Jaka jest definicja muzeum, co należy zrobić, żeby je założyć - mówi serwisowi www.horecatrends.pl prof. ucz. dr hab. Piotr Majewski, dyrektor Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Co należy zrobić, żeby otworzyć muzeum?

Z formalno-prawnego punktu widzenia muzeami są takie instytucje czy podmioty, które uzgodniły z Ministrem Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu swój statut lub regulamin.

Uzgodnienie statutu dotyczy  muzeów, które działają na podstawie  Ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej i są  instytucjami kultury; w praktyce są to muzea zakładane przez  administrację rządową oraz  samorządową. W wypadku muzeów, które nie mając osobowości prawnej, są zakładane przez podmioty, które osobowość prawną mają (np. fundacje, osoby prywatne, podmioty gospodarcze, NGOs, Kościoły i związki wyznaniowe),  mamy do czynienia z regulaminem, który również należy uzgodnić z Ministrem Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nie  uzyskuje się jednak rangi muzeum z dnia na dzień. Poza koniecznością wypełnienia odpowiedniego kwestionariusza i przygotowania projektu statutu lub regulaminu, instytucje państwowe sprawdzają, czy faktycznie wnioskodawca prowadzi  działalność muzealną, czyli – zgodnie z Ustawą o muzeach  – posiada i gromadzi zbiory, organizuje wystawy, publikuje katalogi, prowadzi działania konserwatorskie, zatrudnia profesjonalny personel.

Dla planujących utworzenie muzeum przewidziano formułę „muzeum w organizacji”, która również zakłada  uzgodnienie statutu lub regulaminu z Ministrem, co wiąże się również ze sprawdzeniem, czy deklaracje pomysłodawcy muzeum są realne i zgodne ze stanem faktycznym . Procedura uzgodnienia trwa zwykle  około 2-3 miesięcy.

Czy każdy może skorzystać z nazwy muzeum?

Nazwa muzeum, niestety, nie jest chroniona prawnie, co oznacza, iż  można jej użyć swobodnie, także dla nazwania działalności, która z muzeum może mieć mało wspólnego. Jednak w świetle Ustawy o muzeach, dopóki nie nastąpiło uzgodnienie statutu lub regulaminu, nie powinno się traktować tego rodzaju podmiotu jako „muzeum”.  Nie da się ukryć, że mamy do czynienia z niejednoznacznością, która pozwala na pewną swobodę interpretacyjną.

Z perspektywy instytucji eksperckiej, zajmującej się muzealnictwem,  nie ma niczego niewłaściwego w tym , że podmioty gospodarcze zajmują się również działalnością muzealną; jest to często spotykane połączenie, nie tylko przecież w Polsce. Troszczymy się jednak o pewne standardy ; aby podmioty , które przyjmują nazwę „muzeum”, faktycznie prowadziły działalność muzealną. Wspomniana procedura uzgodnienia jest formą, w której ta troska o standardy się wyraża.

Z jakimi opłatami wiąże się otwarcie muzeum?

Procedura uzgodnienia statutu lub regulaminu jest, z perspektywy wnioskodawcy,  bezpłatna. Natomiast koszt organizacji muzeum to zupełnie inna kwestia, która zależy od inwencji i zasobności pomysłodawcy. Prowadzenie muzeum to obowiązek wobec dziedzictwa kulturowego, z którym związane są  wydatki, np. na zabezpieczenie zbiorów oraz ich udostępnienie publiczności.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.