Partnerzy portalu
Pomoc dla sektora HoReCa w związku z pandemią COVID-19 - lista możliwości Jedną z bardziej znaczących pomocy finansowych jakie uzyskać mogą mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w związku z pandemią COVID-19 są subwencje z tarcz finansowych PFR/ fot. shutterstock

Pomoc dla sektora HoReCa w związku z pandemią COVID-19 - lista możliwości

Pomoc dla przedsiębiorców opiera się przede wszystkim na subwencjach z dwóch tarcz Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) – Tarcza 1.0 oraz Tarcza 2.0 - oraz na kolejnych tzw. tarczach antykryzysowych będących modyfikacją pierwotnej tarczy antykryzysowej wprowadzonej ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19. Dla serwisu www.horecatrends.pl zestawienie przygotowały Katarzyna Zwierz-Wilkocka, radca prawny i Joanna Kuc, adwokat Kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 09 lutego 2021 15:11

Rzeczywista pomoc z tarczy antykryzysowej przeznaczona dla branży HoReCa - wyjaśniają Katarzyna Zwierz-Wilkocka, radca prawny i Joanna Kuc, adwokat Kancelarii Noerr Biedecki sp.k. 

 

I. Tarcze finansowe Polskiego Funduszu Rozwoju 

- Jedną z bardziej znaczących pomocy finansowych jakie uzyskać mogą mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w związku z pandemią COVID-19 są subwencje z tarcz finansowych PFR. Powstały dwie tarcze finansowe PFR: tarcza PFR 1.0 - co do której przyjmowanie wniosków zakończyło się 31 lipca 2020 roku, oraz tarcza PFR 2.0 - co do której wnioski przyjmowane są od 15 stycznia 2021 roku - informuje Joanna Kuc, adwokat w Kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

Kwota subwencji w pierwszej tarczy uzależniona były od spadku przychodów względem 2019 roku – o minimum 25% i rosła w przypadku przekroczenia kolejno 50% i 75% spadku przychodów. Dla mikroprzedsiębiorców kwota przyznanej subwencji powiązana była również z liczbą zatrudnionych pracowników. Natomiast w przypadku MŚP, subwencja wynosiła 4%, 6% lub 8% przychodów z 2019 roku, w zależności spadku przychodów o kolejno 25%, 50% i 75%.

Przedsiębiorca, który nie zaprzestanie działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji, a także zachowa lub zwiększy przez ten okres zatrudnienie w przedsiębiorstwie może liczyć na zachowanie 75% kwoty subwencji w formie bezzwrotnej.

Tarcza PFR 2.0, w odróżnieniu od skierowanej do wszystkich przedsiębiorców tarczy PFR 1.0, dotyczy jedynie grupy przedsiębiorców wyznaczonych przez kody PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Do grupy tej zaliczony jednak został także sektor HoReCa.

- Jednym z ważniejszych rozwiązań tarczy 2.0, jest możliwość umorzenia subwencji z tarczy 1.0 dla wskazanych branż nawet do 100%, a nie w 75% jak zakładano w pierwszej tarczy. Rozwiązanie to jest korzystne dla osób, które skorzystały z pomocy w pierwszej tarczy. Należy jednak wskazać, że informacja o takiej możliwości pojawiła się dopiero teraz, po zamknięciu puli pomocy z tarczy 1.0. Zapewne więcej przedsiębiorców zdecydowałoby się na skorzystanie z finansowania, gdyby informacja ta była dostępna wcześniej. Część z nich bowiem prawdopodobnie rezygnowała, kierując się obawą, że nie będą w stanie zwrócić pozostałych 25%.

Obecnie w celu uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0, mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy muszą spełnić następujące warunki: i) muszą prowadzić działalność gospodarczą od przynajmniej 31 grudnia 2019 roku, ii) w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej, muszą prowadzić działalność w jednym lub więcej ze wskazanych kodów PKD weryfikowanych w 3 datach: 31 grudnia 2019 roku, 1 listopada 2020 roku oraz w dniu złożenia wniosku o subwencję), a także iii) muszą odnotować spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w jednym z dwóch okresów tj.:

·            od 1 kwietnia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku, lub

·            od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 października 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.